Nu het internet steeds dominanter wordt als verkoopkanaaal, schuift KLM meer marketingeuro's van offline naar online. Nieuwste vehikel is iFly, een zelfdenkend webmagazine à la Bomvol.
De inhoud van iFly wordt automatisch aangepast aan de voorkeuren van de klant, bijvoorbeeld op basis van klikgedrag of de tijd dat een lezer eerder spendeerde aan een bepaald artikel.
'Je begint generiek en het wordt steeds verfijnder', aldus directeur Bram Gräber van KLM Nederland in Het Financieele Dagblad. 'Op termijn krijg je zo wel honderden verschillende iFly's.'
Bomvol
Het webmagazine van KLM, dat tweemaandelijks zal verschijnen, draait op dezelfde techniek als Bol.com gebruikt voor zijn digitale-magazine Bomvol. Voor dat concept werd de online-mediawinkel twee jaar geleden al onderscheiden met een gouden EMMA.
Respons
Gräber is enthousiast over de respons op een proef met drie nummers van iFly: 'De open rate lag dubbel zo hoog als bij andere e-mails en mensen kijken er gemiddeld tien minuten naar, wat heel veel is voor een webmagazine.'
Born05, het bureau dat iFly voor KLM ontwikkelde, is voor dat en ander werk onderscheiden bij de door Quark georganiseerde Digital Magazine Awards.
In een Engelstalig persbericht schrijft Born05, dat ook aan de wieg stond van het door Bol.com gestaakt Bomvol: 'Digital Creative agency Born05 has been awarded with Technology and Gadget Magazine of the Year for their outstanding work with Vodafone CLEAR Magazine and Travel Magazine of the Year for KLM iFly Magazine. iFly Magazines editor, Patty van der Aa, has also been recognized as Writer of the Year.'