Twinkle | Digital Commerce

Ethische code over sociale marketing in Nederland

2017-11-11
170130
  • 1:06

De Social Media Professionals Association (SMPA) heeft een ethische code gepubliceerd. De branchevereniging hoopt dat de regels leidend worden voor iedereen die vanuit marketingperspectief bezig is met sociale media.

De code is gebaseerd op de Ethics Code van Word of Mouth Marketing Association ofwel Womma. Deze wordt volgens de SMPA al vijf jaar internationaal als 'ethisch kompas' gebruikt door veel bureaus en marketeers.

Guidelines
De code van de SMPA is bedoeld om de consument te beschermen en ervoor te zorgen dat er binnen de sociale media in Nederland eerlijke marketing wordt bedreven. In het document zijn is een drietal guidelines opgesomd:

  • Eerlijkheid in relatie
  • Eerlijkheid in mening
  • Eerlijkheid in identiteit

In de code, die u hier kunt downloaden, stelt de SMPA verder de regels van de mediawereld te respecteren, jongeren met verantwoordelijkheid te behandelen en eerlijke communicatie te promoten.

Cijfers
De SMPA, nu ongeveer een halfjaar oud, presenteerde tijdens het Social Media Congres in februari de eerste cijfers over het commercieel gebruik van social media in Nederland. De branchevereniging gelooft dat richtlijnen een goede basis zijn voor de professionalisering van deze marketingdiscipline en zegt de dialoog aan te willen gaan over de vandaag gepubliceerde code.

Binnenkort wordt bekendgemaakt hoe partijen lid kunnen worden van de SMPA. De ethische code zal in ieder geval de basis vormen voor aansluiting.