Twinkle | Digital Commerce

Bol van de inspiratie: Uitgelicht!

2017-05-27
180101
  • 3:00

Bol.com heeft een nieuw platform: Uitgelicht! Daarop wordt productinformatie voor de verschillende categorieën thematisch gepresenteerd en er wordt nieuws gebracht. MarketingTribune sprak met marketingdirecteur Michel Schaeffer.

Tekst: Friso Liesker

Met Uitgelicht! wil Bol.com zijn assortiment beter ontsluiten en de klant meer inspiratie bieden, aldus Schaeffer.

Hebben jullie Uitgelicht! zelf bedacht?
‘Ja. Het is een vervolg op Bomvol, ons tweemaandelijkse digitale magazine. Dat was een experiment om in een losse omgeving nieuwe ervaring op te doen met content en navigatie. De vraag was of we dat platform met de site moesten integreren of niet. Omdat we wisten dat we vanuit de webwinkel meer bezoek ontvangen dan in een aparte omgeving, hebben we delen ervan in de winkel ondergebracht onder de noemer Uitgelicht! De ingang daartoe vind je linksonder op de homepage. Verder zijn we bezig de afstemming tussen het bestaande weblog en Uitgelicht! nog verder te verbeteren. In de relevante webwinkels worden nieuwe artikelen aangekondigd en via de blogs vind je er mee informatie over.’

Hoe is het idee ontstaan?
‘Bol.com is sterk artikelgericht en dat maakt het lastig om ons assortiment thematisch te benaderen. Via Uitgelicht! kunnen we aparte thema’s uitlichten; je kunt er bijvoorbeeld lezen hoe TomTom het fileprobleem wil oplossen, of wat de top-5 tv-series is, of wat de favoriete sportbiografieën zijn van Mart Smeets. Het is een andere manier om de breedte en diepte van ons assortiment te ontsluiten en klanten op de hoogte te brengen van artikelen die nog niet door het grote publiek zijn ontdekt. Want één van onze merkdoelstellingen is de klant inspireren. Bovendien wilden onze leveranciers iets extra kunnen vertellen over hun producten, iets wat verder ging dan plaatje-praatje. Op Uitgelicht! kunnen we ingewikkelde zaken uitleggen, waar in de winkel geen ruimte voor is.’

Wie levert welke informatie?
‘Dat verschilt. Uitgelicht! biedt onder meer interviews met auteurs, entertainment en ontspanning, maar ook voorlichting; wat is lcd bijvoorbeeld en hoe werkt het? Een (groot) deel van de content maken we zelf. We bepalen zelf wat we interessant vinden en dan gaan we met de camera op stap, maar het kan ook dat een fabrikant iets nieuws heeft. Denk aan een nieuwe filmrelease of de brand store iSamsung met zijn 3D televisies, waarover we een filmpje hebben gemaakt. Maar niet alle aanbod kwalificeert. Die beslissing ligt bij marketing en bij productmanagement, dat de winkels bedient en weet welke producten hot zijn en welke niet. Als er een filmpje wordt gemaakt, zijn zij er bij. Dat brengt meer dan voorheen bij Bomvol traffic- en productieachtige zaken mee, zoals goedkeuring verkrijgen van uitgevers en het regelen van interviews. Dat is best kostbaar, dus daar vragen we wel een bijdrage voor. Uitgelicht! hoeft zichzelf niet te bedruipen, maar we willen de kosten indirect wel terugzien in bezoek en merkdoelstellingen, en we proberen zo kostenefficiënt mogelijk te zijn.’

Is Uitgelicht! ook bedoeld om het voorraadbeheer te verbeteren?
‘Nee, daarvoor hebben we acties en aanbiedingen. Sales is zoals gezegd meegenomen, maar het doel is om vanuit het merk meer inspiratie te bieden en meer traffic te genereren. Daarbij proberen we bezoekers via een scherm - Wat vind jij? - met knoppen naar onder meer Facebook aan te zetten tot het gebruik van sociale media, zowel om te delen als om te reageren.’

Hoe loopt het tot nu toe?
'Goed. We streven naar 50.000 tot 100.000 bezoekers per maand. Daarbij kijken we onder meer naar leeftijd, gemiddelde leestijd, de mate van interactie en hoeveel artikelen ze bekijken. De resultaten leggen we onder meer langs de merkdoelstelling “Inspiratie”; mede daarvoor doen we elke twee maanden een tracking op zaken als prijs, gemak, aanbod (keuze) en: word je verrast? Uitgelicht! zou op die onderdelen moeten scoren. Als blijkt dat al met al de totaalscore van Bol.com daarop stijgt, doen we het goed.'

Dit artikel staat in het laatste nummer van MarketingTribune, dat gisteren verscheen.