Twinkle | Digital Commerce

Wehkamp.nl: zorgen om dalende conversie

2017-05-27
169129
  • [nieuws]
  • 1:28

Wehkamp.nl_VanPerloWehkamp.nl, winnaar van de Usability Award 2009, heeft de conversie het afgelopen jaar zien dalen. 'Een ontzettend heikel punt voor de organisatie', zei Frederieke van Perlo van Wehkamp.nl tijdens het Webanalytics Congres.

Na een lange periode van stijgende conversiecijfers kreeg Wehkamp.nl te maken met een daling. De nieuwe website, de omarming van webanalytics en de veelgeprezen usability ten spijt.

Niet alarmerend
Webanalist Van Perlo, als spreker aanwezig op het Webanalytics Congres, liet zich in Hotel Okura ontvallen dat ze erg veel moeite heeft moeten doen intern duidelijk te maken dat minder conversie niet alarmerend hoeft te zijn: 'In het afgelopen jaar wist ik al wel wat ik moest uitleggen als ze op de deur klopten. Het was een ontzettend heikel punt.'

Kwaliteit
Van Perlo verklaart de dalende conversie door de afnemende kwaliteit van de bezoekers: 'We genereren veel meer traffic dan voorheen (vorig jaar in totaal 72 miljoen bezoeken, red.), maar kwalitatief is het wat minder. Per saldo verkopen we wel meer.'

Winkelmandje als wensenlijstje
Veel vaker dan voorheen, signaleert Van Perlo, rekenen webshoppers de producten in hun winkelmandje uiteindelijk niet af: 'Da's opvallend. Misschien komt het doordat het winkelmandje door meer mensen als een soort wensenlijstje wordt gezien.'

Cross-selling geautomatiseerd
Wehkamp.nl, de nummer 3 in de Twinkle 100, heeft zijn cross-selling proces geautomatiseerd. Productsuggesties worden sinds kort niet meer handmatig, maar via Intelligent Offer van Coremetrics samengesteld. De stap leverde Wehkamp.nl 4 procent meer cross-selling omzet op, aldus Van Perlo. Meer hierover leest u in de volgende papieren Twinkle.

Personalisatie
Wehkamp.nl kijkt ook naar mogelijkheden tot personalisatie van zijn productaanbod. 'Een hot topic, maar de juiste weg daar naartoe hebben we nog niet gevonen', aldus Van Perlo. De webanalist bevestigt dat Wehkamp.nl heeft geëxperimenteerd met behavioural targeting. Over de resultaten daarvan is ze kort en krachtig: 'Heel erg teleurstellend.'