Wehkamp.nl, winnaar van de Usability Award 2009, heeft de conversie het afgelopen jaar zien dalen. 'Een ontzettend heikel punt voor de organisatie', zei Frederieke van Perlo van Wehkamp.nl tijdens het Webanalytics Congres.
Na een lange periode van stijgende conversiecijfers kreeg Wehkamp.nl te maken met een daling. De nieuwe website, de omarming van webanalytics en de veelgeprezen usability ten spijt.
Niet alarmerend
Webanalist Van Perlo, als spreker aanwezig op het Webanalytics Congres, liet zich in Hotel Okura ontvallen dat ze erg veel moeite heeft moeten doen intern duidelijk te maken dat minder conversie niet alarmerend hoeft te zijn: 'In het afgelopen jaar wist ik al wel wat ik moest uitleggen als ze op de deur klopten. Het was een ontzettend heikel punt.'
Kwaliteit
Van Perlo verklaart de dalende conversie door de afnemende kwaliteit van de bezoekers: 'We genereren veel meer traffic dan voorheen (vorig jaar in totaal 72 miljoen bezoeken, red.), maar kwalitatief is het wat minder. Per saldo verkopen we wel meer.'
Winkelmandje als wensenlijstje
Veel vaker dan voorheen, signaleert Van Perlo, rekenen webshoppers de producten in hun winkelmandje uiteindelijk niet af: 'Da's opvallend. Misschien komt het doordat het winkelmandje door meer mensen als een soort wensenlijstje wordt gezien.'
Cross-selling geautomatiseerd
Wehkamp.nl, de nummer 3 in de Twinkle 100, heeft zijn cross-selling proces geautomatiseerd. Productsuggesties worden sinds kort niet meer handmatig, maar via Intelligent Offer van Coremetrics samengesteld. De stap leverde Wehkamp.nl 4 procent meer cross-selling omzet op, aldus Van Perlo. Meer hierover leest u in de volgende papieren Twinkle.
Personalisatie
Wehkamp.nl kijkt ook naar mogelijkheden tot personalisatie van zijn productaanbod. 'Een hot topic, maar de juiste weg daar naartoe hebben we nog niet gevonen', aldus Van Perlo. De webanalist bevestigt dat Wehkamp.nl heeft geëxperimenteerd met behavioural targeting. Over de resultaten daarvan is ze kort en krachtig: 'Heel erg teleurstellend.'
Tja, het blijft geen feest...
Ik ben klant bij wehkamp van het eerste uur zoals een echte online marketeer natuurlijk zoveel mogelijk via internet bestelt. Van kleding, meubels tot apparatuur. Net als veel vriendinnen van me trouwens. Wat mij opvalt is dat het merken- en productaanbod van Wehkamp redelijk ingestoken blijft op de onderkant van de markt. Door jaren succesvolle Marketing kent praktisch iedereen de shop. Maar een deel van deze mensen zal wel kijken maar per definitie niet bestellen. Daarbij worden mensen steeds behendiger op internet. De winkelwagen wordt in mijn ervaring steeds vaker gebruikt als budget calculator. Je klikt alles wat je aanspreekt, kijkt daarna in de winkelwagen naar het totaal en schrapt alles wat boven budget ligt. En wat dacht je van het "goedkoop avondje winkelen gevoel" in tijden van deze credietcrisis? Ik betrap mezelf er ook regelmatig op om online heel veel te willen. Maar na een avondje surfen uiteindelijk helemaal niet meer de behoefte heb om �¼berhaupt iets te kopen.
Dalende conversie? Vinden ze dat vreemd? Toen Wehkamp de cookietime op 1 dag zette ging bij mij de stekker er uit en heb ik alles op Otto en Neckermann gezet.
En met mij denk ik honderden andere affiliates
Tip aan Wehkamp: cookietijd terug naar 100 dagen en de omzet online komt helemaal goed
A. Kers, zoals je kunt lezen in het artikel is er niets mis met de omzet, die stijgt nog steeds. Het aantal bezoeken is echter nog harder gestegen, waardoor de conversieratio daalt. Begrijpen waarom deze daalt is het belangrijkst, want er is dus eigenlijk niets aan de hand.
En wat affiliate marketing betreft, ik kan me best voorstellen dat je een cookietijd van een dag erg kort vind, maar ik vind een cookietijd van ruim drie maanden veel te lang.
Ik heb onlangs een bestelling bij Wehkamp.nl gedaan voor een artikel. Nadat ik de bestelling had gedaan, is dit artikel door Wehkamp afgeprijsd. Omdat het artikel nog niet was geleverd en ik dus kosteloos en moeiteloos kon annuleren en opnieuw bestellen, heb ik aan de klantenservice gevraagd of er niet een andere manier was waardoor ik dit artikel voor de lagere prijs kon kopen.
De klantenservice heeft daarop gemeld dat dat kon dmv een waardebon, zonder daarbij aanvullende voorwaarden te stellen.
Na ontvangst van het artikel heb ik aangegeven aan de klantenservice het artikel te willen behouden en dus ook graag de waardebon te willen ontvangen, stelt de klantenservice opeens de aanvullende voorwaarde dat de waardebon slechts tijdelijk en zeer kort geldig is. Ik ben het daar niet mee eens, omdat het afwijkt van de eerder afspraak en mij dwingt om op korte termijn iets te kopen.
Op mijn vraag aan de Wehkamp klantenservice of die waardebon in geldigheidsduur kan worden verlengd is afwijzend gereageerd en als ik het daar niet mee eens was kon ik een brief schrijven. (lekkere eerste hindernis in dit Internet tijdperk)
Ook op die brief is door Wehkamp afwijzend gereageerd, met een flauw excuus dat de computer het niet aankan�
Ook de levertijd viel mij vies tegen, van âÂ?Â?binnen 1 weekâÂ?Â, zomaar opgelopen tot 6 weken. Annuleren kan dan wel, maar na vooruitbetaling via Ideal allemaal wel heel lastig. Nooit mee Ideal dus en zeker niet Ideaal.
Afijn, in dit Internet tijdperk met vele aanbieders, zoek ik gewoon een ander.
DAt probleem is nu wel weg.... recordomset tijdens kortings4daagse en eenzelfde conversie verwacht tijdens de feestdagen bij Wehkamp. Voldoende reden voor feest weer dunkt mij