Twinkle | Digital Commerce

Europese consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

2024-05-16
1000562
  • [nieuws]
  • 1:16

Zeventien Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen het Chinese shoppingplatformTemu. Volgens de bonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.

De Consumentenbond vindt dat Temu zich niet aan de Europese wetgeving (DSA) houdt. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt hierover: ‘Temu is razend populair in Europa, maar opereert niet op een eerlijke manier. Het bedrijf houdt zoveel informatie achter dat consumenten geen weloverwogen aankoopbeslissing kunnen nemen. Daarnaast hebben klanten geen idee of het product dat ze kopen wel veilig is. En tot slot staat het platform ook nog eens bol van de manipulatieve technieken om consumenten meer geld te laten uitgeven op het platform. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat ze op een eerlijke manier winkelen en veilige producten kopen. Temu moet zich dan ook gewoon aan de Europese regels houden.’

Dark patterns

Het platform maakt onder andere gebruik van verboden technieken, ook wel dark patterns genoemd. Zodra consumenten op een product hebben geklikt, krijgen ze bijvoorbeeld duurdere versies voorgeschoteld. Daarnaast maakt Temu het onnodig moeilijk voor klanten om hun account op te heffen. Dat is volgens Europese wetgeving niet toegestaan, meldt de Consumentbond. Inmiddels is het platform ruim een jaar actief in Nederland.

De Consumentenbond heeft zijn klacht ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt. Die zal de klacht doorsturen naar de toezichthouder in Ierland, waar het Europese hoofdkantoor van Temu gevestigd is.