Twinkle | Digital Commerce

Bol.com wint Usability Award 2010

2017-11-09
180101
  • 1:16

Bol.com heeft de Usability Award 2010 in de wacht gesleept en mag zich daarmee een jaar lang de ‘meest gebruiksvriendelijke website' van Nederland noemen. De webwinkel deelt het podium met Hotels.nl en Ditzo.nl. De overige genomineerden Eduhub.nl en Nos.nl bleven buiten de top-3.

De Usability Award werd gisteren voor de tiende keer uitgereikt door het organiserende bureau MetrixLab. Vorig jaar was de award een prooi voor Wehkamp.nl, toen voor de derde keer winnaar. Bol.com werd gister voor het eerst in zijn geschiedenis gelauwerd als meest gebruiksvriendelijke website. Het stemmende publiek beoordeelde de site met gemiddeld een 8,5.

Overzichtelijke navigatie
De jury roemt de ‘fantastisch overzichtelijke navigatie voor zo’n grote site’, die Bol.com vorig jaar geheel heeft vernieuwd. Verder was er lof voor de ‘goede zoekfunctie met prettige verfijnfuncties’ en de ‘slimme links’ naar gerelateerde producten onderaan de productpagina’s. Minpunten benoemde de achtkoppige jury ook: de wat drukke homepage, de menuopties onder de home-knop en chatbot Billy, die niet altijd komt met een antwoord.

The winner takes it all
Uit een recente benchmark van WUA!, dat de gebruiksvriendelijkheid van websites via testpanels onder de loep neemt, bleek dat goed beoordeelde websites vaak op een onevenredig grote eindvoorkeur van de consument mogen rekenen. Hoewel het onderzoek van WUA! zich toespitste op de verzekeringsbranche, is WUA's conclusie ‘The winner takes it all’ voor Bol.com niet onbekend; NMP Capital gebruikte precies die motivatie om een investering in Selexyz te ruilen voor een belang in Bol.com.