Twinkle | Digital Commerce

Telegraaf pakt uit met 'Zorgen om zoekmachine'

2017-05-27
171129
  • [nieuws]
  • 1:32

Checkit_Google_monitor'Zorgen om zoekmachine', kopte De Telegraaf afgelopen zaterdag boven een paginagroot artikel. Verschillende webwinkeliers doen daarin uit de doeken hoe afhankelijk ze zijn geworden van Google's advertentieprogramma AdWords. Ook Wijnand Jongen doet een duit in het zakje.

Volgens de directeur van Thuiswinkel.org, is Google 'in feite monopolist geworden in het zichtbaar maken van een webwinkel'.

In het stuk, dat integraal is geplaatst op de website van Thuiswinkel.org, stelt Jongen dat de roep om een alternatief voor Google's AdWords steeds luider klinkt: 'Er moet sprake zijn van een open markt, maar dat is er nu niet. Een monopoliepositie blijft gelukkig nooit jaar in, jaar uit gelden. Je zag het aan Microsoft: als de prijzen te veel stijgen, pikken ondernemers het niet meer en komt er ruimte voor een nieuwe partij. En komt de druk niet van bedrijven, dan kunnen Den Haag of Brussel altijd nog ingrijpen.'

Reactie Google
In een reactie aan De Telegraaf heeft Google laten weten zich niet te herkennen in het beeld dat wordt geschetst. Volgens een woordvoerder gebruiken ondernemers naast AdWords tal van andere manieren om hun waar onder de aandacht te brengen online: 'Bedrijven - van loodgieters en restaurants tot tweedehandskledingzaken en autodealers - maken volop gebruik van bijvoorbeeld virale campagnes, bannering en sociale netwerksites. En net als veel andere internetbedrijven, proberen wij mkb'ers en webwinkels met de optimalisatie van hun online-communicatie te helpen door een brede reeks tools en informatiebronnen aan te bieden.'

'Googlefobie'
Volgens De Telegraaf zit de schrik er goed in bij ondernemend Nederland. 'De genoemde ondernemers in dit artikel behoren tot een minderheid die vrijuit over Google wil spreken', schrijft het dagblad. 'Dertien anderen durfden alleen off the record hun verhaal tegenover deze krant te doen uit 'angst voor represailles'.'

Column
Begin dit jaar maakte Durk Jan de Bruin de tongen los met een column in Twinkle over Google's advertentieprogramma. Kop: 'Google AdWords: laat je niet gek maken'.