Twinkle | Digital Commerce

Tip: laat webanalist dwars door alle lagen heen werken

2017-05-26
  • 2:22

Waar tot voor kort iedereen met een beetje van zichzelf en een beetje van Nedstat de statistieken van websites in de gaten hield, is er zowaar een nieuw vakgebied ontstaan: webanalyse. Wat is de rol van de webanalist en op welke positie moet hij deze uitvoeren?

Tekst: Xaviera Ringeling

De belangrijkste taak van de webanalist is ervoor zorgen dat de inhoudelijk experts door onderzoek en cijfers worden aangespoord om de website en daarmee de ervaring van de bezoeker te verbeteren. Met als uiteindelijk doel uiteraard Verkoop (met een hoofdletter) en conversie.

Rol van de analist
In de meeste webteams bekleedt de analist nu een functie náást de inhoudelijk experts. Maar de kennis van de usabilityexpert, contentspecialist, interactieontwerper, enzovoort, is van een andere orde dan die van de webanalist. Niet beter, wel anders. Simpel gezegd bedient de webanalist een meetinstrument en zijn de anderen expert op de inhoud. De kunsten van de analist lopen door de kunsten van de experts heen en bieden hun door meten en weten een kader om verbeteringen op te baseren.

Objectief of niet
Maar wat is er mis met de webanalist náást de webexperts? In elk geval vertroebelt hij daarmee de discussie. Zoals de dagvoorzitter die het debat uit balans trekt als hij zijn mening continu profileert. Niet alleen doordat er verwacht wordt dat hij het proces managet en hij die rol dan verwaarloost, maar ook doordat hij met de microfoon in de hand oneigenlijk veel macht naar zich toetrekt. De analist die met zijn eigen cijfers zijn punt onderbouwt, is niet objectief.

Door alle lagen heen
Het is niet zo gek dat de analist nu nog een positie inneemt die het eindresultaat niet ten goede komt. Het is een jong vak en veel analisten van nu zijn de webexperts van vroeger. Met de volwassenwording van het vak en het ontstaan van gerichte opleidingen zal dat verdwijnen. Daarnaast is het voor de managers aantrekkelijk om analisten overal een zegje over te laten doen. Cijfers zijn makkelijker verkoopbaar dan inhoudelijke ervaring van de experts. Toch is het beter de verleiding te weerstaan om de toevallige achtergrond van de analist onderdeel te maken van de inrichting van de afdeling. De kans dat een volgende analist dezelfde achtergrond heeft, is klein. De webanalist heeft nu nog vaak een andere inhoudelijke achtergrond, maar dat is een toevallige bijkomstigheid en geen onderdeel van het werk en de benodigde kennis van de analist.

Als experts samenwerken aan de meest optimale situatie (lees hier 'website'), dan is de analist de persoon die hen helpt om te bepalen wat die situatie is en de middelen biedt om te meten of die doelstelling wordt gehaald. Dwars door alle lagen heen en niet náást de andere experts.


Webanalisten.nl
Het origineel van dit artikel is geschreven door Xaviera Ringeling (initiatiefneemster van Contentgirls.nl) voor conversieoptimalisatiewebsite Webanalisten.nl, en herschreven voor Twinkle.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 03-2009.