Kun je een webwinkel draaiende houden zonder een cent uit te geven aan advertenties, radiospotjes, banners, flyers en pennen, kalenders of wuppies met je logo? Ja, dat kan.
Ga toch vissen
Als je iets heel nieuws wilt introduceren moet je zeker gaan rondroepen wie je bent, wat je verkoopt en waarom het geweldig is. 'Wij verkopen tandenborstels waarmee u gemakkelijker uw mond spoelt.' Zonder diepgaand onderzoek durf ik wel te beweren dat de vraag naar zo’n product nihil is en de behoefte gecreëerd moet worden.
Meestal geldt echter dat de te verkopen producten al bekend zijn en er al vraag naar is. De boodschap 'Wij verkopen PC’s, dat betekent Personal Computer, en die zijn erg handig om documenten te maken', is dan redelijk overbodig. Er is continu een 'vijver van potentiële klanten' aanwezig. De combinatie van een webwinkel en zoekmachines is dan ideaal. Mensen tikken bijvoorbeeld letterlijk 'zelf pc samenstellen' in Google. Zorg dat je website vindbaar is, en je hebt toegang tot een zeer geïnteresseerde doelgroep. De vijver is er al, je hoeft alleen je hengel uit te werpen.
Gebruik de reclame van je concurrent
Je kunt gebruik maken van de (dure) (offline) reclame die je concurrent maakt. Als zij wekenlang verkondigen dat een bepaalde PC in de aanbieding is, kun je daar op je eigen website extra aandacht aan geven. De kans is groot dat de reclamecampagne de vijver met zoekers tijdelijk vergroot, en je daarvan gebruik kunt maken.
Nooit meer adverteren
Elke situatie is anders, en vaak is vindbaarheid belangrijk, maar niet voldoende. Het is zeker mogelijk om je boterham te verdienen door alleen maar in de al bestaande vijver te vissen. Vooral met een relatief klein bedrijf. Je bent dan wel heel erg afhankelijk van Google, al geldt dat in meer of mindere mate voor bijna elke website. De massa gebruikt momenteel nu eenmaal Google om te zoeken. Wil je meer marktaandeel, top-of-mind worden in je branche of een merk opbouwen, dan moet je verschillende (zowel online als offline) media slim gaan combineren.
Media combineren
Wie vormt nu precies je doelgroep? Waar houdt de potentiële klant zich mee bezig? Waar in het aankoopproces wil je ze bereiken? Hoe groot moet je marktaandeel zijn om te overleven? Is er een online vijver om in te vissen? Dit soort vragen bepaalt wat je moet doen. Voor veel bedrijven geldt dat een slimme mix van on- en offline media onmisbaar is. Die slimme mix maak je zelf, of je laat het over aan een specialist. Vaak heeft de website een centrale functie in deze mix: gedurende het hele jaar moet de vindbaarheid in orde zijn, want die vijver is er nu eenmaal. Zoekmachinemarketing en ook affiliatemarketing zijn daar perfecte middelen voor. Daar bovenop wordt via extra campagnes (TV, radio, tijdschriften, adverteren in zoekmachines, banners, wuppies) aandacht gevraagd voor nieuwe of seizoensgebonden producten: Sneeuwkettingen in januari, fietsen in mei, etc. Ook bij aanbiedingen is een extra campagne een middel om dit zoveel mogelijk mensen te laten weten. Zo’n campagne genereert direct bezoek aan je website, maar ook een online zoekvraag.
Uit onderzoek blijkt dat 62 procent van de internetgebruikers een zoektocht start bij Google. Dat bezoek moet je opgevangen met een al eerder gestarte advertentiecampagne in zoekmachines, ondersteunende persberichten en vindbare productinformatie.
Wie meent dat zijn basiskennis over Google nog te wensen over laat, kan een bezoek brengen aan het Search Engine Seminar in Slot Zeist, dat door Checkit wordt georganiseerd. En wie de kennis al heeft en ook toepast: laat eens horen of je met jouw webwinkel adverteert of vist? Of beide? En in welke verhouding? Deel je ervaring en je vragen!
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Moet een webwinkel adverteren?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.