TNT Post wil Sjopze, vorig jaar begonnen als folderconcept met bijbehorende website, uitbouwen tot een ‘inspirationeel shopping platform’, met name gericht op vrouwen. Sjopze.nl wordt over een maand opnieuw gelanceerd.
Dat zei Guido de Wit, manager international business development van TNT Post, gisteren op de Thuiswinkel Vakbeurs. Sjopze startte een klein jaar gelden als pilot. Webwinkeliers kunnen producten vanaf dat moment etaleren in periodieke folders die bij anderhalf miljoen huishoudens worden bezorgd. Op Sjopze.nl zijn de aanbiedingen van adverteerders gebundeld.
In één oogopslag
Lag de nadruk in het begin nog vooral op losse aanbiedingen, inmiddels is gebleken dat Sjopze voorziet in een andere behoefte. De Wit: ‘Het begon als een soort selling krantje. Maar de folders en de site fungeren als plek waar mensen dingen tegen komen die ze gewoon graag willen hebben, niet in de eerste plaats om de prijs. De ambitie is dan ook om Sjopze uit te bouwen tot een plek voor funshopping op internet, een plek waar je in één oogopslag leuke dingen tegenkomt.’
Umfeld
Op de nieuwe site krijgen webwinkeliers volgens De Wit meer ruimte om zich bij de webshopper onder de aandacht te brengen. Dat zit hem zowel in de mogelijkheden waarop ze hun waar kunnen presenteren, als in de hoeveelheid producten die ze via Sjopze.nl aan de man kunnen brengen. Dat zijn er meer dan tot nu het geval is. De Wit geeft daarnaast te kennen dat TNT Post streeft naar een ‘beter Umfeld’ voor individuele adverteerders: ‘In steden zie je dat schoenwinkels graag bij elkaar kruipen om zich op de goede plek te kunnen manifesteren. Ook online bestaat zo’n behoefte.’
Toeleverancier van nicheproducten
Sjopze, dat met Webwinkelaanbod.nl een concurrerend folderconcept zag opstaan, mikt nu nog vooral op een paar honderd middelgrote webwinkels. De Wit zegt zich voor te kunnen stellen dat TNT Post de vele duizenden kleinere webwinkeliers van ons land op termijn ook een plek kan bieden op Sjopze.nl: ‘Die zouden hun waar via ons kunnen verkopen, waarbij ze kunnen besparen op hun marketinginspanningen. In feite fungeren ze dan als een soort toeleverancier van nicheproducten, die wij bij het grote publiek kunnen brengen. Maar zover zijn we nog niet.’
Webwinkelaanbod.nl was niet echt een concurrent. Het vermoeden is namelijk dat deze nooit is uitgegeven. Of als dat wel zo was in een hele beperkte oplage. De vele ondernemers die ik heb gesproken die geadverteerd hadden in webwinkelaanbod hebben er 0,0 profijt uitgehaald.
Wat bijzonder interessante informatie zou zijn, is wat het huidige succes van deze vorm van reclame is. Begrijpelijkerwijs mocht en of wilde Guido de Wit hier gisteren niets over zeggen. Wellicht dat er winkeliers meelezen die ervaring hebben met dit nieuwe platform en deze ervaring willen delen?
Boeiend dat TNT Post zich in feite tot concurrent van webwinkeliers positioneert, waar ze zich tot nu toe altijd als facilitair bedrijf hebben gedragen. Shopze wordt nu een concurrent in traffic en branding waar je als webwinkelier - door de diepe zakken van TNT - behoorlijk last van gaat krijgen. Ik ga switchen naar een andere logistieke partij die me niet aan de andere kant lastig valt.
Een ex-monopolist in nood schrikt er niet voor terug via schaamteloos misselijkmakend jatwerk te proberen het succes van echte ondernemers (Flavourites.nl) te imiteren, c.q. te ondermijnen. Kwaliteit koop je nu eenmaal niet bij grootgrutters of grootwinkelbedrijven.
Ik verbaas me dat TNT met allerlei zaken bezig is terwijl er op hun core business in e-commerce, heb bezorgen van de pakketjes nog zoveel voor TNT te verbeteren is. Partijennals Kiala zijn succesvol omdat TNT de wensen van de klanten niet snel genoeg oppakt. Een partij als thuisbezorgd heeft als eerste tracking tot aan de voordeur, dit zou je eerder van TNT verwachten. Bij UPS kan je bij een bezorging aangeven Op welk tijdframe die bezorgt moet worden, bij TNT nog niet mogelijk... Mijn advies, zorg eerst dat je eigen product goed op de rit staat alvorens je volledig te storen op andere onderdelen in de keten.
TNT moet zich idd bij haar core business houden, dit lijkt op een speeltje van een of andere manager die overbodig is/was en iets mocht uitproberen (wij noemen dat "special projects)
Ik hoor velen hier over een andere logistieke partner, nu ben ik van mening dat TNT steken laat vallen maar over de rest ben ik helemaal niet te spreken. een GLS die doodleuk de zooi terugstuurt met adres niet gevonden, terwijl er nota bene een telefoonnummer op de pakbon staat en ik het adres in google streetview kan vinden, een DHL die pakketten een week in een magazijn laat liggen en na vragen aangeeft dat ze iets vergeten zijn, en over Selektvracht kan ik wel een boek schrijven.
Nee, ik ben geen ex TNT medewerker maar het gaat me te ver om een andere logistieke partner te zoeken omdat TNT in dezelfde vijver gaat vissen. je moet je als webshop onderscheiden in prijs, kwaliteit en service daar helpt een sjopze of ander medium je echt niet bij.
Graag hoor ik van mensen die hebben geadverteerd in de huis aan huis krant van webwinkelaanbod.nl (Wizzbizz is de initiatiefnemer). Wat zijn de ervaringen geweest ?
@Hans
Kijk in hun eerste (en enige?) uitgave en bel de bedrijven die er in staan. Heb ik gedaan en geen van alle die ik gesproken heb waren positief. Maar bewijzen wie in deze een steekje had laten vallen (wizzbiz of interlanden spreigroep) was lastig. En wellicht was het hele concept niet goed dan niemand van die 100.000+ geadresseerden de moeite had genomen om zelfs maar een website te bezoek die in dat krantje stond.
Ook wij hebben in Webwinkelaanbod gestaan (editie maart), vrijwel 0 respons gehad, ken niemand die de folder heeft ontvangen.
@ G. Edupeerde
Beste G.Edupeerde,
wij hebben in de editie van maart van webwinkelaanbod geadverteerd en flink wat verkocht!
Wij zijn dus zeer tevreden over hun foldertje en gaan op zeker opnieuw adverteren in hun volgende edities.
Wellicht heeft u geen succes met uw producten omdat ze nu eenmaal oninteressant zijn? Het gros van de internet"ondernemers" lijden nu eenmaal aan een vorm van tunnelvisie en zijn er heilig van overtuigd dat juist hun product "het gat in de markt" is.
Ik wens u veel wijsheid en uw naasten vooral sterkte!
G. Elukkige
@G. Elukkige,
Gelet op uw manier van schrijven weet ik dat u hoort bij Webwinkelaanbod en dat u het nu probeert goed te praten.
We adverteren al vele jaren en weten ondertussen echt wel wat voor producten tegen welke prijzen het goed zouden moeten doen.
Hiermee weet ik het bijna zeker dat we opgelicht zijn door webwinkelaanbod. Bewijzen kunnen we het helaas niet :-(
Ik zie dat sjopze in hun slogan onze merknaam ffShoppen gebruikt. Welliswaar op een verkapte manier, maar ik vraag mij af of wij hier als webwinkel warenhuis wat mee kunnen doen.
Gedupeerde...je hebt gelijk...
We hebben onze site 20 x bezocht zien worden en niets verkocht.
Wij hebben zowel op de voorkant als binnen in de folder van webwinkelaanbod gestaan zonder enig resultaat.
De advertentieverkoper is inmiddels opgestapt met ruzie daar....
En gelukkige...ons product wordt zeer goed ontvangen in de markt en zijn regelmatig uitverkocht...Raar dat wanneer we adverteren in een blaadje dat 1.000.000 oplage heeft totaal GEEN repsons geeft...
Advies: ga niet in zee met webwinkelaanbod, verloren geld