Meer dan 60 procent van de consumenten die zoekt op Selectivo.nl kiest bij het online bestellen van producten voor zelf afhalen, in plaats van laten bezorgen.
Werkelijk gedrag
Deze cijfers komen voort uit de statistische databank van Selectivo.nl. Per dag bezoeken 5 tot 6 duizend mensen Selectivo, en hun zoekgedrag wordt vastgelegd. Zo is het daadwerkelijke online zoek- en oriëntatiegedrag in beeld te brengen. 'Wij baseren ons niet op wat mensen zeggen dat ze gaan doen, zoals in enquêtes en panelonderzoeken, maar op daadwerkelijk gedrag', volgens Roland Mulder van Selectivo.
Selectivo heeft de opties afhalen of bezorgen geïntegreerd in de zoekmachine. De trend van het willen ophalen komt voort uit de analyse van de cijfers sinds januari.
Zien en voelen
Directeur Toine Bax van Selectivo vindt de redenen hiervoor op zich goed verklaarbaar: 'De consument kiest nog altijd graag voor afhalen om reden dat ze het product dan kunnen "zien en voelen", direct er de beschikking over hebben, kunnen betalen bij levering of dat er een winkel in de buurt is waar men het makkelijk even op kan halen. Internetwinkels maken ook steeds meer gebruik van afhaaldiensten zoals TNT, Kiala en DHL of ze openen zelf een fysieke vestiging.' Daarnaast wijst Bax naar de "traditionele retailers", die steeds meer de mogelijkheden van internet en e-commerce ontdekken en integreren binnen hun bedrijfsmodel.
Ik twijfel een beetje... Op de site van Selectivo staat: "Na het vergelijken van het productaanbod kiest u het product wat het beste bij uw wensen en voorkeuren past en selecteert u een winkel die het beste bij uw wensen en voorkeur past. U kiest bij welke winkel u het product wilt afhalen of door welke winkel u het product wilt laten bezorgen."
En ineens begrijp je dan die conclusie van het onderzoek. Elke andere conclusie zou in hun eigen vlees snijden ;-(
@ Walther: U hoeft niet te twijfelen aan het onderzoek. Selectivo biedt de consument de eigen vrije keuze in wijze van levering van het produkt. Afhalen of bezorgen. Meer keus is er niet. Wij hebben er geen belang bij om de ene of de andere mogelijkheid te promoten of te bevoordelen. Daarnaast komen de meetresultaten uit een gerenommeerd, niet beinvloedbaar en onafhankelijk meetsysteem wat wij aan onze site hebben hangen.
Als die 60% verwijst naar het klikgedrag op de Selectivo-site, om de winkels in de buurt te selecteren, dan snap ik het. Dat zegt echter niets over het uiteindelijke bestelgedrag en de wijze van leveren. En het zegt dan per definitie ook niets over het aflevergedrag wanneer wordt besteld bij online retailers.