Twinkle | Digital Commerce

“Maak duurzame bezorging zichtbaar in je checkout”

2022-09-26
1000562
  • [branded content]
  • 3:46

Als je aan consumenten vraagt wat een webshop duurzaam maakt, dan staat de verpakking op 1 en de bezorging op 2. Om hier als webshop of e-commerce ondernemer eerlijk en transparant over te kunnen communiceren, heeft PostNL een nieuwe API-koppeling ontwikkeld waarmee je in de checkout op adresniveau kunt laten zien welke duurzame bezorgopties er zijn. Suzanne Debrichy, Manager Duurzaamheid & Stadslogistiek, vertelt er in dit artikel meer over.

Lees hier hoe je de duurzame bezorgopties zelf aan je webshop koppelt

Meer eerlijkheid en transparantie

Suzanne Debrichy: “We zien dat consumenten steeds bewuster kiezen. Op dit moment vindt al meer dan de helft van de consumenten duurzame bezorging belangrijk en dat bewustzijn neemt de komende jaren alleen maar verder toe. Bij online shoppen worden duurzame opties dus steeds belangrijker.” Volgens Suzanne worden consumenten overspoeld met duurzame claims en is het bijna onmogelijk om te begrijpen wat ze allemaal betekenen en of het echt klopt: “Ik vind het daarom belangrijk dat wij als grote e-commerce partij eerlijk en transparant zijn over hoe duurzaam onze bezorging is.”

De nieuwe API-koppeling van PostNL draagt bij aan deze transparantie. Suzanne licht toe: “Hiermee kun je als webshop op adresniveau automatisch aangeven aan jouw klanten hoe duurzaam de bezorging is. In Nederland bezorgen wij al veel pakketten duurzaam. Niet alleen brievenbuspakjes die door de brievenbus passen en al in 96% van de gevallen te voet of met de fiets worden bezorgd, maar ook steeds meer van de gewone pakketten die we dagelijks bezorgen. In 2021 bezorgden we al meer dan 80 miljoen pakketten duurzaam.”

De mogelijkheden op adresniveau

De informatie die PostNL via de PostNL-API beschikbaar stelt is gebaseerd op de postcodes waar bezorgd wordt op een duurzame manier. Wat houdt dat in? Suzanne: “Dit betekent dat we op dat adres ofwel met een elektrisch voertuig bezorgen ofwel met een voertuig op duurzame brandstof (HVO100) waarmee al 90% CO2 wordt bespaard. Als de consument een bestelling plaatst bij een webshop die gebruikmaakt van de duurzame bezorgopties middels de PostNL-API en het afleveradres invult, krijgt hij of zij via een melding en/of icoontje te zien of de webshop daar duurzame bezorging aanbiedt. Deze informatie zorgt voor meer transparantie richting de consument. Als we een pakket afleveren zie je de bezorger, maar niet altijd het voertuig. Op deze manier kunnen we toch laten weten hoe duurzaam het is. Op dit moment hebben we groene routes door heel Nederland en dat aantal neemt elke maand toe.”

Altijd een duurzame optie in de buurt

Ook de PostNL-afhaalpunten en de pakket- en briefautomaten zijn hierin meegenomen. Suzanne: “Deze punten worden aangegeven als ‘duurzame optie’ omdat ze ervoor zorgen dat een bezorger minder kilometers maakt en een pakket altijd in één keer kan afleveren. Minder stops betekent ook minder CO₂. Het voordeel hierbij is ook het landelijke netwerk van PostNL met bijna altijd een afhaalpunt op maar 5 minuten loop- of fietsafstand. Op deze manier komen er ook geen onnodige autoritjes van de consument zelf bij. Verder zijn er ook al veel PostNL-punten met de vermeldingen ‘duurzame optie’ én ‘duurzame bezorging’. Daarbij geldt dus dat onze voertuigen naar deze punten toe ook duurzame energie gebruiken.”

De duurzame opties eenvoudig zelf integreren

Voor wie zijn de duurzame bezorgopties bedoeld? “Wij maken de informatie voor de webshop beschikbaar via de bestaande PostNL-API. Bij het opvragen van het tijdvak, krijg je vervolgens te zien welke duurzame opties er beschikbaar zijn. Met een paar eenvoudige stappen, kun je dit als webshop vervolgens automatisch tonen in de checkout. Het is eenvoudig in te stellen én kosteloos. De volgende stap is om deze optie ook beschikbaar te stellen voor klanten die op een andere manier pakketten bij ons voormelden.”

Wat kunnen we nog meer delen?

Op dit moment richt de informatie in de API zich nog op de groene keuzes in de bezorging, maar Suzanne stelt dat PostNL actief verder kijkt naar de mogelijkheden. “We meten de gemiddelde CO2 per pakket al per kwartaal en we kunnen ook steeds beter per individueel pakket in kaart brengen wat de CO2-uitstoot is. Deze uitmeting van elk pakket van deur tot deur is uniek. We onderzoeken nu op welke manier we deze informatie kunnen delen met e-commerce ondernemers en hun klanten. Om de steeds bewustere consument aan te spreken zal de gehele keten moeten samenwerken om e-commerce in totaliteit te verduurzamen. Wij zetten ons daarbij proactief in om nog meer stappen te zetten in duurzame bezorging én de transparantie ervan. De duurzame bezorgopties zijn daar al een mooi en praktisch voorbeeld van.”

Op zoek naar meer groene oplossingen? Lees de duurzame tips en succesverhalen van andere ondernemers in het online magazine ‘meer groene oplossingen’.