Met de 322.200 nieuwe aansluitingen in het afgelopen jaar is de breedbandpenetratie in Nederlandse huishoudens de grens van 80 procent genaderd. De sector groeide met 5,8 procent op jaarbasis.
Dat blijkt uit Dutch Broadband Q4 2008, een kwartaalrapportage over de Nederlandse breedbandmarkt voor consumentenaansluitingen van Telecompaper.
35 aansluitingen op 100 inwoners
Het totaal aantal consumentenaansluitingen op het hoogstaande Nederlandse breedband lag eind 2008 op 5,765 miljoen. De penetratie per huishouden (ADSL en kabel) kwam neer op 79,6 procent, die per 100 inwoners groeide naar 35 procent. Eind 2007 was dit nog 33,2 procent.
Jaargroei
Na de zwakste groei in vijf jaar in het twee kwartaal van 2008, trok de Nederlandse breedbandmarkt in de tweede helft van het jaar weer aan. Een jaargroei van 7 procent, zoals Telecompaper vorige zomer nog voorspelde, bleek echter niet haalbaar. Voor het lopende jaar voorziet het bedrijf een marktgroei van 4 procent. De zes miljoenste aansluiting wordt eind dit jaar verwacht.
Ziggo de grootste
Van alle aanbieders van breedband sloot Telfort het afgelopen jaar het meeste consumenten aan, gevolgd door Alice en Ziggo. Nog altijd is Ziggo de grootste breedbandaanbieder van Nederland met ruim 1,4 miljoen klanten, gevolgd door Internet van KPN (ruim 1,1 miljoen) en UPC (bijna 700.000).
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Breedband in vier op vijf Nederlandse huishoudens
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.