Klanten maken nauwelijks gebruik van mobiele datadiensten en zeggen geen advertenties op hun mobieltjes te willen. Dat schrijft Nu.nl naar aanleiding van onderzoek van Telecompaper. Dit onderzoek richt zich hoofdzakelijk op mobiele televisie. Slechts 1,4 procent van de ondervraagden kijkt televisieprogramma's via zijn mobiele telefoon. Van de overgrote meerderheid die dit nog nooit heeft gedaan, zijn de meesten er ook niet in geïnteresseerd. De markt voor advertenties op mobiele telefoons biedt daarom weinig mogelijkheden, luidt de conclusie.
Marketeers beschouwen advertenties op een mobiel als de heilige graal: de telefoon is bij uitstek een medium waarbij ze precies weten aan wie ze hun boodschap sturen (als de klanten die informatie willen afstaan). Voor de tv thuis kan iedereen of niemand zitten: het mobieltje is puur persoonlijk. Iemand die de mobiele telefoon opneemt, is vol aandacht en in vrijwel alle gevallen ook de eigenaar. Maar, schrijft Telecompaper, als het gebruik van de dienst zo laag blijft, is adverteren niet aantrekkelijk vanwege het geringe bereik, en als de acceptatie van advertenties zo laag blijft, zou de reclame de groei van mobiele televisie kunnen belemmeren. Slecht nieuws voor KPN, die in aanloop naar de Olympische Spelen mobiele televisie wil promoten.
Ook andere mobiele datadiensten vormen een moeilijke markt. Na SMS wordt MMS nog het meeste gebruikt, maar 77,3 procent van de ondervraagden heeft nog nooit zo'n multimediaal berichtje verzonden. De meeste ondervraagden zeggen bovendien nooit reclame op hun mobieltje te willen ontvangen. Zowel mobiele operators als internetbedrijven verwachten veel van de mobiele markt. Bedrijven als Yahoo, Google en Microsoft zijn verwikkeld in een felle strijd om marktaandeel op gsm's, met mobiele varianten van webdiensten als e-mail, video, zoekmachines en plattegronden.
Bron: nu.nl, Volkskrant
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Weinig mogelijkheden mobiele advertentiemarkt
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.