Twinkle | Digital Commerce

'Budgetten zoekmachinemarketing verder omhoog'

2017-05-27
  • 1:03

De populariteit van zoekmachinemarketing onder Nederlandse webwinkeliers is gegroeid. Een meerderheid ruimt dit jaar meer budget in voor zowel zoekmachine-optimalisatie als zoekmachine-adverteren.

Dat blijkt uit een onderzoek van Traffic Builders in samenwerking met bureau MarketShare, waarin 103 webwinkels uit uiteenlopende branches participeerden.

Ondanks de financiële crisis zal 76,5 procent van de webwinkels niet korten op het budget voor zoekmachinemarketing. Het budget voor zoekmachine-optimalisatie neemt bij 64,2 procent van de onderzochte webshops dit jaar zelfs toe. Verder zegt 51,1 procent van de webwinkels meer budget vrij te zullen maken voor zoekmachine-adverteren.

5 procent van de omzet
Zoekmachine-adverteren wordt door webwinkels, ondanks de mindere populariteit, nog steeds vaker ingezet dan zoekmachine-optimalisatie. Het totale budget voor zoekmachinemarketing, hoog gewaardeerd als het gaat om branding en return on investment (ROI), bedraagt bij de meeste webwinkels maximaal 5 procent van de omzet.

Weblogs, fora, gaming en mobile advertising
Hoewel webwinkeliers zoekmachinemarketing omarmen, constateert Traffic Builders dat nog slechts weinig etailers de toegevoegde waarde zien van weblogs, deelname aan fora, gaming en mobile advertising voor zoekmachinemarketing. 'Vooral voor kleinere webwinkels met een beperkt budget zouden het bijhouden van een eigen weblog en het deelnemen aan andere fora echter een goede (tijds)investering kunnen zijn voor zoekmachine-optimalisatie', aldus het bedrijf.

Het complete rapport van Traffic Builders kunt u hier downloaden.