Twinkle | Digital Commerce

Conversietip: stel geen onnodige vragen

2017-05-26
  • 2:01

Formulieren zijn veelal de laatste stap in een conversieproces. Voordat u de formulieren online zet, vraagt u zich dan af of het doel van het formulier wel overeenkomt met de gestelde vragen. Welke gevraagde informatie heeft u echt nodig voor conversie?

Regelmatig wordt er in een webformulier om over-bodige informatie gevraagd. Daardoor ontstaat er bij uw bezoeker frictie bij het invullen van het formulier (uw conversiedoel). Dat komt bijvoorbeeld vaak voor bij leadgeneratie. Uw doel is om in contact te komen met een potentiële afnemer van uw dienst en/of product. Wanneer u per e-mail leads wilt genereren, dan heeft u een naam en een e-mailadres nodig.

Een bezoeker kan zich al gaan bedenken als u om een postadres, telefoonnummer of andere gegevens gaat vragen. En voor een geboortedatum geldt dat het invullen van het veld vaak moeilijk is en dat de be-zoeker zich kan afvragen: 'Waarom moet ik die invullen? Ontvang ik dan korting of een verjaardagskaart?'

18 jaar of ouder
Indien uw dienst alleen geschikt is voor mensen van 18 jaar of ouder, gebruik dan bijvoorbeeld een simpele checkbox als 'Ja, ik ben minimaal 18 jaar of ouder'. Door het zo te brengen, voelt de bezoeker geen opdringerigheid. Natuurlijk, u verliest wat demografische informatie, maar wat is precies uw doel? Conversie, inderdaad!

Geslacht
Een ander goed voorbeeld komt u tegen bij de vraag 'Wat is uw geslacht?'. Is het antwoord op deze vraag beslissend voor wie het product mag kopen of niet? Zulke vragen betekenen vaak het verschil tussen een conversie of een afhaakmoment. Wilt u toch het geslacht van de bezoeker weten? Laat hem of haar dan het veld 'Aanhef' invullen. Antwoorden zoals 'dhr.' of 'mevr.' volstaan immers en de vraagstelling komt bovendien beter over op de bezoeker.

Checklistje
Wilt u conversie verhogen, houd het dan bij het noodzakelijke. Stel uzelf bij het beoordelen van een formulier altijd deze vragen:
- Welk informatie wordt er gezocht via de vragen in het formulier?
- Wie binnen het bedrijf heeft die informatie nodig?
- Wat gaat die persoon met deze informatie doen?
- Is de informatie vereist of optioneel?




Met andere woorden: wat vraagt u en waarom? Is het antwoord op de derde vraag 'geen idee' of 'niets' en is deze 'optioneel', overweeg dan serieus om die vraag uit uw formulier te houden!


Webanalisten.nl
Het origineel van dit artikel is geschreven door Matthew Niederberger voor de conversieoptimalisatie-website Webanalisten.nl. Het is herschreven en samengevat voor Twinkle.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 02-2009