Sjopper.nl is een aparte webwinkel. Eentje waar alles te koop moet zijn, met nu al een assortiment van tienduizenden producten. Niks nichemarketing, maar een ouderwets warenhuis in de gedaante van een webshop. Webwinkeliers kunnen zich aansluiten en Sjopper.nl gebruiken als extra afzetkanaal. Een nadere blik op deze fonkelnieuwe überwebwinkel.
Tekst: Bart Nagel
De oprichters positioneren Sjopper.nl, sinds mei dit jaar online, als een internetwarenhuis waar kopers komen om wat rond te klikken en vervolgens met een gevuld winkelwagentje langs de kassa surfen. Maar waar V&D zich druk maakt om bevoorrading en logistiek, werkt Sjopper.nl samen met tientallen webwinkels. Die gebruiken het internetwarenhuis als extra afzetkanaal, terwijl Sjopper.nl ze inzet als virtueel assortiment. Opgeteld is het in staat letterlijk tienduizenden producten aan te bieden zonder ook maar één item op voorraad te houden, of ook maar één pakje te versturen. De aangesloten webwinkels dragen zorg voor de verzending en Sjopper.nl is als een digitale vertegenwoordiger en kassier die voor een percentage de verkoop verzorgt en het financiële aspect afhandelt.
52 actieve winkels
'Wij werken samen met allerlei webwinkels. Op dit moment hebben we 52 actieve winkels met een heel gevarieerd aanbod. We zijn nog steeds op zoek naar nieuwe webwinkels met een gespecialiseerd aanbod', zeggen de oprichters Joop Scheer en Tom Verboon die samen Sjopper.nl bedachten en opzetten. De twee mikken op de grote middengroep van online-kopers. Dat wil zeggen: niet op de frequente techno-internetters. Die weten namelijk precies wat ze willen en zoeken via een productvergelijker de voor hen voordeligste leverancier. Nee, Sjopper.nl is voor de funshoppers en voor functionele internetters die niet lang willen zoeken naar producten of informatie. Volgens onderzoek dat Verboon en Scheer deden, is dat goed voor ongeveer 45 procent van de online-kopers.
Om die groep te voorzien van zoveel mogelijk producten, wil Sjopper.nl uitbreiden. De komende weken zullen er nieuwe webwinkels bij komen. 'Zelf hebben we ook twee winkels. Eén met boeken, waarvoor we een samenwerking hebben opgezet met het Centraal Boekhuis. Zo zijn we in staat meer dan 90.000 boeken te verkopen. De tweede met reizen, waarvoor wij samenwerken met Elmar Reizen. Zo bieden we ruim 35.000 reizen aan.'
One-stop-shop doctrine
De diversiteit van het assortiment moet ertoe leiden dat kopers van alles kopen bij één afnemer. Het is de one-stop-shop doctrine die hier opgaat. Ander voordeel van samen sterk is dat je kosten kunt delen. Een consument kan een zonnebril van winkel A en een boek van winkel B en een flesje wijn van winkel C in zijn/haar mandje hebben. Ze rekenen dat in één keer bij Sjopper af. 'En onder de motorkap sturen wij de bestelling door naar de webwinkel. Dit communiceren wij open naar de consument. Hierdoor gaan er veel betalingen via ons systeem, waardoor wij schaalvoordeel hebben bij de bank en iDeal-transacties voor de winkels goedkoper maken.'
Scheer ziet voordelen voor alle parijen. Voor webwinkels noemt hij schaalvoordeel. 'De markt van het internetwinkelen blijft maar groeien en begint dicht te slibben. Het is steeds moeilijker naam te maken, aangezien je als winkel moet opboksen tegen 20.000 anderen. Wanneer je het met elkaar oppakt en gaat werken aan één naam en één centraal punt, dan is dit veel gemakkelijker. Ten eerste trekt een groot assortiment automatisch meer bezoekers.'
Wat betaal je?
Sjopper.nl probeert zoveel mogelijk webwinkels met een Thuiswinkel Waarborg aan zich te binden. Die winkels gaan een contract aan van minimaal drie maanden. Wanneer een winkel niets verkoopt via Sjopper, dan kost het ook niets. Verkoopt hij wel wat, dan heft Sjopper.nl een fee van 8 procent van de gemaakte omzet en à 0,70 cent per transactie. De fee is niet louter inkomen voor Sjopper. Het bedrijf financiert er de marketing mee via onder meer AdWords en affiliateprogramma's. In feite is dat tevens de marketing van de producten van deelnemende winkels.
Scheer ziet zijn assortiment graag groeien. Hij schuwt ook concurrerende aanbieders niet. 'We hebben bijvoorbeeld meerdere webwinkels die horloges aanbieden. We zorgen er echter wel voor dat elk product maar één keer voorkomt. Toeleveranciers vullen elkaar aan. Zo hebben we horloges uit het topsegment, middensegment en de wat goedkopere merken. Steeds van andere leveranciers. In praktijk zie je consumenten klikken van de goedkopere naar de wat duurdere en andersom.' Zo helpen leveranciers elkaar aan klanten die ze anders zouden mislopen, aldus Scheer.
Op dit moment trekt Sjopper.nl maandelijks ongeveer 30.000 unieke bezoekers. Die zijn goed voor gemiddeld vier pagina's per bezoek en zo'n 300 bestellingen per maand. Nog niet genoeg om de twee internetondernemers van inkomen te voorzien. Om daar wat aan te doen, zal het internetwarenhuis vanaf 1 januari 2009 ook een maandelijks lidmaatschap vragen van 25 euro per webwinkel (lees kader). Scheer ziet de maandelijkse lasten vooral als middel om webwinkels betrokken te houden. 'Daarbij stelt het ons ook daadwerkelijk in staat om te blijven innoveren en uitbreiden.'
Zoekmachine-optimalisatie
Het kolossale assortiment lijkt op het eerste oog haaks te staan op alle voordelen die gespecialiseerde webshops brengen op gebied van zoekmachineoptimalisatie. Namelijk: als je maar één product biedt, dan is je website al snel geoptimaliseerd voor de natuurlijke terminologie die met dat product gaat gepaard. Maar Scheer zegt dit gemakkelijk te tackelen. Doordat Sjopper.nl van sommige productgroepen zulke immense aantallen unieke producten aanbiedt, vindt Google het warenhuis wel degelijk zeer relevant voor erg specifieke producten, stelt hij.
Sjopper.nl probeert zoveel mogelijk webwinkels met een Thuiswinkel Waarborg aan zich te binden. Die winkels gaan een contract aan van minimaal drie maanden. Wanneer een winkel niets verkoopt via Sjopper, dan kost het ook niets. Verkoopt hij wel wat, dan heft Sjopper.nl een fee van 8 procent van de gemaakte omzet en à 0,70 cent per transactie. De fee is niet louter inkomen voor Sjopper. Het bedrijf financiert er de marketing mee via onder meer AdWords en affiliateprogramma's. In feite is dat tevens de marketing van de producten van deelnemende winkels. Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2008
Voor de winkels die zich onlangs hebben aangemeld bij Sjopper. Wegens problemen met onze mailprovider zijn enkele mails niet aangekomen. Hierdoor kan het zijn dat wij uw aanmelding niet hebben binnen gekregen. Mocht u dit lezen, dan verzoeken wij u het nogmaals te proberen. Alle problemen zijn nu opgelost. Onze excuses voor het ongemak.
Het Sjopper team.
Ben je zeker dat het aan jou smtp ligt? Tiscali/telfort heeft grote problemen..
Leuk concept. Het enige wat me tegenvalt aan dit verhaal is dat dit stukje meer lijkt op reclame i.p.v. een leuk journalistiek stukje.