Twinkle | Digital Commerce

Vijf vragen aan Frank Meilink over Fruugo

2017-05-27
170130
  • [nieuws]
  • 2:29

Fruugo is open voor bestellingen vanuit Nederland. Frank Meilink erkent dat hij moeite heeft gehad Nederlandse webwinkeliers voor het pan-Europese shopconcept te winnen. Maar de interesse neemt langzaam toe.

Gedachte achter Fruugo is miljoenen producten uit duizenden webwinkels te verzamelen op een platform, waar Europeanen in hun eigen taal terecht kunnen. De belofte: een plek voor universal search, universal comparison, universal checkouten universal security.

Twinkle legde vijf vragen voor aan Frank Meilink, key account manager voor Fruugo in Nederland en Duitsland.

Sinds enige tijd kunnen webshoppers bestellingen plaatsen op de Nederlandse site van Fruugo. Aanbod uit Nederlandse webwinkels is er nog maar weinig te vinden. Hoe komt dat?
'Dat komt omdat de site eerst in thuisland Finland en in Zweden is gelanceerd en het gehele concept vanuit Scandinavië is opgezet. Jorma Olila, voormalig ceo van Nokia, heeft erin geïnvesteerd en dat heeft daar veel publiciteit en aandacht van retailers opgeleverd. In Nederland zijn we nog niet veel naar buiten getreden, maar binnenkort zullen we meer van ons laten horen.'

'Ik kan niet ontkennen dat we moeite hebben gehad Nederlandse webwinkeliers voor ons te winnen, ook omdat we ze lange tijd nog maar weinig konden laten zien. De site heeft meer body gekregen en inmiddels is er meer interesse, ook van webwinkeliers uit de Twinkle100.'

Wie doen er al wel mee?
'Het aanbod van zo'n tien tot taalf middelgrotewebwinkeliers die gebruik maken van webwinkelplatform One-Stop-Webshop. Binnenkort komen daar webwinkels bij die draaien op ecManager, een platform van De Nieuwe Zaak. Verder voeren we gesprekken met andere partijen die sofware leveren voor webwinkels.De kosten voor de webwinkeliers kunnen beperkt blijven tot een minimale bijdrage voor de productfeeds.'

Welke voordelen kunnen ze hebben van Fruugo?
'Het is een laagdrempelig extra verkoopkanaal op basis van no cure no pay. We werken via een affiliatemodel, waarbij onze verkoopcommissie afhangt van de productcategorie. We nemen de customer care en de customer support voor webwinkeliers uit handen, omdat kopers ons als verkopende partij zien. Verder liggen de betalingskosten bij ons, net als het frauderisico en het valutarisico. Daarnaast zorgen we voor de vertaling van de content van retailers, die via een merchant center inzicht krijgen in hun prestaties.'

Welke kapers zijn er op de kust?
'Ik kan ze niet echt vinden, in Nederland heb je Sjopper.nl, maar dat bedrijf zit in mijn ogen toch vooral in de afiliatehoek. Vergelijkingssites missen weer betaalmogelijkheden. De drempel om een concept als Fruugo op poten te zetten is behoorlijk hoog. Wij zijn er niet voor niets twee jaar met zestig tot zeventig man mee bezig geweest.'

Wat gaat er de komende tijd gebeuren?
'Natuurlijk heeft de integratie van retailers en daarmee de uitbreiding van ons productaanbod een hoge prioriteit. Na de zomer gaat de site live in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Voor het eind van 2010 willen we in alle relevante Europese landen actief zijn.'

'Verder werken we aan een meer verfijnde zoeksystematiek en aan functionaliteit op het gebied van social shopping. Dat ontwikkelen we allemaal zelf. Het is de bedoeling dat we binnenkort rechtstreeks gekoppeld zijn aan netwerken als Hyves en Facebook. Vanaf dat moment kunnen bezoekers van Fruugo realtime samen shoppen met vrienden.'