Twinkle | Digital Commerce

'Ontkennen communities op eigen risico'

2017-05-26
  • 1:09

In een zeer lezenswaardige whitepaper vergelijkt adviesbureau Rubicon de aanwezigheid van merken op online communities met een theateruitvoering. Terwijl je als retailer op het podium communiceert met de hoofdrolspelers, moet je je er wel van bewust zijn dat er een veelvoud aan toeschouwers in de virtuele zaal zitten.

Fanaten
Te vaak, stelt Rubicon, wordt aangenomen dat slechts een kleine groep consumenten zich iets aantrekt van wat er op communities wordt gezegd. Retailers wijzen er bij herhaling op dat de online conversatie wordt gedomineerd door een kleine groep fanaten, die ver af staan van hun werkelijke klandizie.

User generated content
Het is inderdaad zo, stelt Rubicon, dat een kleine groep fanatiekelingen de online conversaties met merken domineren. Meer dan 80 procent van alle user generated content op internet is immers gemaakt door nog geen 10 procent van alle internetgebruikers. Dat neemt niet weg dat die content een enorme invloed uitoefent op zo'n beetje alle webgebruikers.

Strategieën
Comments en reviews van de kleine club enthousiastelingen zijn na mond-op-mondreclame de belangrijkste drijver voor aankopen. In de whitepaper, die u hier vindt, legt Rubicon uit waarom het gevaarlijk is om de impact van online communities te negeren. Het brengt de groep fanatiekelingen in kaart en legt verschillende strategieën op tafel.