Veel middenstanders zullen dit probleem herkennen: u heeft een mooie webshop laten bouwen, het assortiment staat te glimmen in uw nieuwe virtuele showroom en u zit klaar om de orders te gaan verwerken. Maar op de een of andere manier komen de bezoekers maar mondjesmaat binnen. En uit uw analyticsgegevens blijkt dat dit voornamelijk bezoekers uit direct verkeer zijn. Waarom stuurt Google u geen nieuwe klanten? Alle productpagina's zijn toch via een sitemap bereikbaar? Kennelijk vinden zoekmachines uw site toch niet zo interessant.
Door Siegfried Jongsma en Wouter Kiel
Hoe lost u dat op? Het antwoord is eigenlijk heel eenvoudig: content. Zoekmachines zijn dol op content, en dan vooral geschreven content. Woorden en zinnen, daar kunnen ze wat mee, dat begrijpen ze, dat kunnen ze indexeren. Het beste voorbeeld van de kracht van goede content is natuurlijk Wikipedia. U kunt bijna geen zoekwoord bedenken waar Wikipedia niet hoog op rankt in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Veel tekst en alles heel gestructureerd ingedeeld. Daar komt natuurlijk bij dat Wikipedia door veel mensen als een bijzonder betrouwbare bron wordt gezien. Mede daardoor heeft de door gebruikers gerunde encyclopedie een enorme hoeveelheid inkomende links, zowel naar de homepage als naar allerlei artikelen. En links betekenen populariteit. Zoekmachines gebruiken deze populariteitsgegevens om de autoriteit van een site te bepalen. Google's Pagerank is op dit principe gebaseerd.
Help de zoekmachines
De kunst is dus om links naar uw site te krijgen. Maar hoe doe u dat? Ook hier komt de factor content weer om de hoek kijken. U moet ervoor zorgen dat er voldoende en vooral aansprekende en voor uw product relevante inhoud op uw pagina's staat. Die content zorgt er in eerste instantie voor dat zoekmachines makkelijker kunnen bepalen waar de pagina over gaat, wat het onderwerp is. Daarnaast zorgt goede, controversiële of gewoon leuke content ervoor dat mensen naar u willen linken. En dat is waar het bij de gemiddelde webwinkel misgaat. Veel webshops missen die content en bieden slechts kale productpagina's met serienummers, beschikbaarheid en prijzen. Ze zijn dus niet echt linkwaardig.
Hoe voegt u content toe aan uw site? U heeft de keuze uit drie opties.
- Voeg goede, keywordrijke beschrijvingen toe aan de categorieën in de shop
- Begin een informatiecentrum naast uw shop
- Start een weblog
Beschrijvingen bij de categorieën
Bijna elke site is in te delen in categorieën. Zo kan een online fietsenwinkel het assortiment opdelen in herenfietsen, damesfietsen, racefietsen en kinderfietsen. Op die manier krijgt u vier overzichtspagina's waarop de producten getoond kunnen worden. En deze categoriepagina's zijn zeer interessant. Het onderwerp van deze pagina is immers herenfiets of damesfiets. Als u zorgt dat u op deze pagina goede en relevante informatie over heren- dan wel damesfietsen plaatst, krijgt u vanzelf een informatieve pagina over dat specifieke onderwerp. En op dat onderwerp kan deze pagina gaan scoren in de zoekmachines.
Informatiecentrum
U kunt de informatie over fietsen natuurlijk ook op een apart deel van uw website plaatsen. Dit is vooral nuttig als het lastig is binnen uw webshop content toe te voegen. Ook nu is het devies: deel de informatie gestructureerd in. Maak van tevoren bijvoorbeeld een boomstructuur. Hang aan de vertakkingen de categorieën die u bedacht hebt en werk dat uit. Zo creëert u een knowledge base vol interessante weetjes, onderhoudstips en informatie over maten en gewicht. Een soort wikipedia voor fietsen. En op die verschillende informatiepagina's plaatst u natuurlijk de juiste links naar de producten in u webshop.
Een weblog
De derde mogelijkheid is het aanleggen van een weblog of een persberichtenpagina. Deze plaatst u ook naast het shopgedeelte. Bedenk van tevoren goed waar u over gaat schrijven. Welke onderwerpen die met uw producten te maken hebben zijn interessant genoeg? Want uiteindelijk wilt u dat uw berichten goed gaan scoren op de voor u belangrijke zoekwoorden. Daarnaast kun u op uw weblog linkwaardige content schrijven. Denk hierbij aan lijstus, leuke video's met beschrijvingen of how-to's. Gebruik titels als "Vijf tips om een lekke band te voorkomen" of "hoe plakt u een band in twee minuten?". Zorg er ten slotte voor dat uw webshop snel te bereiken is vanaf uw weblog, zodat potentiële klanten niet hoeven te zoeken. Dat doe u het makkelijkst door op uw weblog dezelfde navigatiestructuur te gebruiken als op de rest van uw site.
Goede content en de juiste keywords
Voor alle manieren van content creëren geldt dat u goed moet nadenken hoe u de informatie gaat benoemen. Bepaal welke woorden voor u belangrijk zijn, waar u op gevonden wilt worden in de zoekmachines. En natuurlijk moet u goed in de gaten houden welke termen mensen uit uw doelgroep waarschijnlijk gebruiken als ze uw product zoeken. Het heeft weinig zin om een fantastische verhandeling te schrijven over de Titanium coated cross-hybrid cityrunner deluxe X9 als de klant op zoek is naar een citybike.
Gebruik uw expertise
Zorg dat u een autoriteit op uw gebied wordt. De bezoekers moeten u als de expert gaan zien in uw vakgebied. Op die manier zullen mensen sneller naar uw site gaan linken, zoals dat ook bij Wikipedia werkt. Dat levert u niet alleen meer bezoekers op, het helpt ook mee om beter te scoren in de zoekresultaten. En ten slotte zullen mensen sneller uw product kopen. Jij bent immers de expert dus uw product moet wel het beste zijn.
Get it out there!
En nu? Hoe komt men te weten dat jij de expert bent? Hoe kunt u de zoekmachines helpen om uw content te vinden? Hoe krijgt u die links eigenlijk? Persberichten zijn een goede start. Stuur uw opmerkelijke, behulpzame en informatieve informatie naar persberichtensites, online vakbladen en sites als nujij.nl. Dat levert u niet alleen links op maar ook directe bezoekers. Want uiteindelijk kan elke bezoeker een klant worden!
Siegfried Jongsma en Wouter Kiel zijn SEO consultants bij Traffic4u
Een tijdje geleden heb ik een aantal artikelen geschreven over marketing voor webwinkels. Zoekmachine marketing is op te delen in interne optimalisatie en externe optimalisatie. Intern is de techniek, extern zijn de factoren als relevante links, een goed overzicht:
Zoekmachine marketing Er voor zorgen dat zoekmachines u kunnen vinden is een van de belangrijkste aandachtspunten. Om dit te bewerkstelligen zijn er drie acties nodig:
1. SEO (Search engine optimization) Het optimaliseren van uw webwinkel voor de zoekmachine. Zorgen dat de links leesbaar zijn en nog héél veel meer. 2. Free PR, uw site laten opnemen in indexes als startpagina.nl, dmoz.org, het schrijven van persberichten, reacties plaatsen op relevante blogs. 3. Betaalde marketing, Google Adwords (gesponsorde resultaten), affiliate netwerken, bedrijvengidsen en vergelijkingswebsites als vergelijk.nl.
Zoekmachine optimalisatie Het optimaliseren van een webwinkel is een hele kunst. De SEOshop developers hebben dit traject voor u reeds uitgevoerd. Een overzicht van de optimalisaties die SEOshop kent:
* Zoekmachine vriendelijke URL's voor zowel tekstpagina's, productcategorieën als productpagina's * Titels van producten, categorieën en informatiepagina's staan in de paginatitel * De opmaak van de pagina's is gescheiden van de code. De gehele website is opgebouwd uit lijsten en divjes, en is 100% Xhtml valide. * Tags vebinden producten en pagina's aan elkaar * De webwinkel is fysiek gehost onder het domein * Talen krijgen een apart subdomein en in de html geeft SEOshop de attribuut 'lang' mee * Gebruik van tagclouds op diverse pagina's * Juist gebruik van headings opgemaakt met CSS * Afbeeldingen het attribuut alt en title meegeven * Merken gekoppeld aan producten * Smartsearch woordendatabase
Het volledige artikel staat hier: http://www.seoshop.nl/zoekmachine-marketing
Verder nog een artikel over trefwoorddichtheid, dus m.b.t. het schrijven van content, dat artikel is erg belangrijk voordat je begint met schrijven, het zogenaamde SEO copyrighting: http://www.seoshop.nl/zoekmachine-marketing/geoptimaliseerde-webshop/seo-copywriting
succes ermee
@ Ruud, je zegt: "Zoekmachine marketing is op te delen in interne optimalisatie en externe optimalisatie. Intern is de techniek, extern zijn de factoren als relevante links".
Hiermee mis je wel een enorm belangrijk onderdeel: De content. En juist dat onderdeel is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Zoekmachines worden steeds beter in het doorgronden van technisch lastige websites en kunnen dus steeds meer kijken naar de content en de relevantie van links. Zeker bij competatieve zoektermen is je oplossing een leuke basis, maar niet genoeg.
@remi,
In mijn reactie heb ik ook een link vermeld naar een artikel over SEO copyrighting, dat is toch de content of begrijp ik je nu verkeerd?
Die links kun je dus krijgen middels free PR zoals besproken, natuurlijk moet je het wel zoeken bij relevante websites met aanverwant content en title in de link.