Twinkle | Digital Commerce

AdWords-rechtszaak: ‘Concurrent als keyword is verwarrend’

2017-05-28
25111412
  • [nieuws]
  • 1:27

Twee Duitse concurrerende webwinkels mogen in AdWords niet adverteren op elkaars merknaam. Dat heeft een rechter in de deelstaat Schleswig-Holstein geoordeeld: ‘Het zorgt voor verwarring bij consumenten.’

Internetgebruikers zouden bij het intikken van een merknaam als zoekterm in Google geen onderscheid meer kunnen maken tussen de twee concurrerende - niet nader genoemde - webwinkels, aldus de rechter. De partijen mogen dus niet meer de naam van hun sectorgenoot als keyword gebruiken in AdWords.

Ook via derden
Het vonnis maakt geen onderscheid in of de webwinkel de naam van een concurrent zelf in de advertentie heeft gezet of dat Google ‘het Überschrift van de advertentie heeft gemaakt’ op basis van ingevoerde gegevens van de webwinkel. Bovenal geldt dat er sprake is van onnodige verwarring, oordeelt de rechtbank.

Nederlandse regels
Voor Europese, en dus ook Nederlandse webwinkels ‘geldt als hoofdregel dat het gebruik van een merk van een concurrent als keyword in Google AdWords is toegestaan’, vertelt Raoul van de Laak, juridisch adviseur bij ICTRecht aan Twinkle. ‘De grens ligt bij het creëren van verwarring bij het publiek. Op die manier het merk van een concurrent gebruiken is een merkinbreuk. Verwarring bij het publiek kan bijvoorbeeld ontstaan wanneer het voor de gemiddelde internetgebruiker moeilijk of onmogelijk is om te zien van wie de advertentie afkomstig is.’

Extra bescherming
‘Bekende merken genieten extra bescherming’, gaat Van de Laak verder. De houder van een bekend merk kan namelijk optreden tegen gebruik van zijn merk op een manier die daaruit ongerechtvaardigd voordeel trekt. Het aanbieden van namaakartikelen met behulp van merkenrechtelijk beschermde keywords is niet toegestaan.’

In Twinkle 4-2017 (verschijnt 18 april) lees je over namaakartikelen in Nederlandse webshops. Hierin geeft Van de Laak ook zijn visie op het onderwerp.