Google gaat optreden tegen bedrijven die hun websites te veel hebben geënt op vindbaarheid in zijn zoekmachine. De zoekgigant laat unieke content binnenkort meer bovendrijven, ook als die niet is geoptimaliseerd volgens de huidige SEO-normen.
Google gaat sancties uitdelen aan (lees: rankings verlagen van) bedrijven die te veel sturen op zijn algoritmes. Om te voorkomen dat optimalisatiegestuurde bedrijven de bovenste posities domineren, gooide Google de resultatenbepaling voor zijn zoekmachine al vaker om.
Matt Cutts
Het was head of webspam Matt Cutts die afgelopen week op SXSW een boekje open deed over de toekomstige wijzigingen. De opgenomen tekst verscheen onder andere op Searchengineland, dat het audiofragment uitschreef. Hieronder leest u de meest relevante passage:
'We try to make the GoogleBot smarter, try to make our relevance more adaptive, so that if people don’t do SEO we handle that. And we are also looking at the people who abuse it, who put too many keywords on a page, exchange way too many links, or whatever else they are doing to go beyond what you normally expect. We have several engineers on my team working on this right now.'
Mooie bangmakerij maar in de praktijk alleen voor de extremisten relevant. De kans dat (normale) webwinkeliers in Nederland er wat van merken is vrijwel nihil.
Inderdaad, de gewone webwinkelier heeft hier echt geen last van. Er wordt op sommige sites (hyped.nl) al gesproken over het terugzetten van 5 tot 50 plaatsen, dit is natuurlijk onzin. Nogmaals een gewone webwinkelier hoeft hier echt niet bang voor te zijn!
De Googlebot is sterk afhankelijk van goed geoptimaliseerde websites. Het is namelijk een robot die niet kan zien en beoordelen als een mens.
Heel wat van onze klanten doen beroep op ons omdat ze NET met een niet-geoptimaliseerde site niets hebben kunnen aanvangen. Zo moeten de volgende onderdelen informatie verschaffen aan zoekrobots: paginatitels, metatags, anchor teksten en links, URL-structuur, header tags, image tags, content, keyword density, laadsnelheid van de pagina's, enz.
Google doelt dus niet op de gewone ondernemer, maar wel op zij die zich schuldig maken aan comment spam, pagina's zonder content maar vol advertenties hebben, zij die een paar duizenden backlinks per dag naar hun site creëren mbv speciale software, auto blogs,...en two way backlinks gaan een lagere waarde krijgen.
De ondernemer gaat er dus bij winnen.
Maar eerst zien dan geloven. Na 11 jaar met Google gewerkt te hebben, hebben ze niet veel kunnen verwezelijken (hun zogegde harde aanpak). Maar net als elk bedrijf moeten ze in de media zichtbaar blijven, anders vergaat het ze net als Altavista, ooit de grootste zoekmachine.
Vergeten te vermelden... Websites met heel veel zoekwoorden bij elke artikel worden ook geviseerd in de (zoveelste) nieuwe doelstelling.
Succes!
hehe, dan hebben we eindelijk die SEO buro's niet meer nodig!
Rob,
Als je de bron leest waar dit artikel zich op beroept, zal je zien dat dat niet het geval zal zijn :-)
SEO bureau's zullen zich meer en meer bezig gaan houden met het zorgen voor goede content die converteerd (zoals ze nu ook al doen natuurlijk :-)
Volgens mij is de http:// niet optioneel, je moet hem NIET gebruiken, anders werkt de link niet..
@Wouter Blom: het vermelden van je website is optioneel. Als je dat doet, dán moet je inderdaad geen http:// gebruiken. Ik begrijp de verwarring. We zullen het aanpassen.