Twinkle | Digital Commerce

Breukhoven: 'Bol.com is in een paar jaar ingehaald'

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 2:22

Dankzij de uitbreiding van het aanbod en een nieuwe look and feel is de omzet van Free Record Shop meer dan verdubbeld. 'Geef ons nog twee, drie jaar en dan zijn we Bol.com voorbij', aldus oprichter Hans Breukhoven in een reactie aan Twinkle.

Freerecordshop.nl realiseerde in het boekjaar tot 30 september een omzetgroei van meer dan 100 procent. Om welk percentage het precies gaat wil Breukhoven niet zeggen. Ook weigert hij 'uit concurrentieoverwegingen' bedragen te noemen. In de Twinkle100, waarin de omzet over 2007 als criterium geldt, bezet Free Record Shop de 68e plaats met een geschatte omzet van 6,5 miljoen euro.

300 producten

Volgens Breukhoven plukt Freerecordshop.nl de vruchten van de forse assortimentsuitbreiding van het afgelopen jaar, waarin de long tail-theorie in praktijk werd gebracht. Het aanbod op de site werd verruimd van 15.000 tot 300.000 artikelen, die ook in alle fysieke vestigingen van de keten zijn te bestellen.

Beleving

Ook het design van de webwinkel, die nu meer omzet dan de best verkopende fysieke winkel van de keten, ging dit jaar op de schop. Breukhoven: 'Wij zijn de enige webshop die voor een totaal andere look and feel heeft gekozen. Een zwart ontwerp waarbij het product je tegemoet springt. Bij ons staat entertainmentbeleving centraal.' Die beleving wordt volgens Breukhoven versterkt door evenementen op de site, zoals live signeersessies, meet-and-greets en persoonlijke videoboodschappen van bekende artiesten.

Strijd

Volgens Breukhoven is de site na een bouwproces van twee jaar klaar om de concurrentiestrijd aan te kunnen gaan met Bol.com op het gebied van home- & media-entertainment: 'Die strijd zullen we winnen ook. Maar we hebben nog wel een paar jaar nodig om de online naamsbekendheid van Bol.com te benaderen.'

Boeken

Op boeken zal Freerecordshop.nl, hoewel het alle titels van het Centraal Boekhuis aanbiedt, niet wedijveren met Bol.com. Breukhoven: 'We zeggen hier wel eens dat Bol.com is gebaseerd op lettertjes en wij op beeld en geluid. We verkopen wel boeken, maar dat kunnen we gewoon niet zo goed.'

Crosschannel

Het crosschannel-beleid van Free Record Shop begint vorm te krijgen. Online bestellingen kunnen ofwel aan huis worden bezorgd, ofwel gratis worden afgehaald bij een van de fysieke vestigingen van de keten. Zoals hierboven reeds gemeld hebben klanten ook in de winkel de mogelijkheid alle producten van de keten te bestellen. Daarvoor moeten ze zich wel melden bij een winkelmedewerker, die vervolgens achter de balie de online bestelling doorvoert. 'Zuilen blijken tot op heden niet succesvol te zijn in winkelomgevingen', verklaart Breukhoven. ' Bovendien zijn ze doorgaans niet hufterproof.'

Bezorgen aan huis

Een ander punt dat voor verbetering vatbaar is, is de onmogelijkheid om producten die in de winkel online worden besteld, thuis te laten afleveren. Breukhoven daarover: 'Ik heb nog nooit van een winkelier begrepen dat die mogelijkheid node wordt gemist. De winkelklant komt gewoon graag nog een keer bij ons over de vloer om zijn producct af te halen.'

Free Record Shop verwacht zijn online omzet ook in het lopende boekjaar te kunnen verdubbelen. Breukhoven belooft over een jaar wel met omzetcijfers naar buiten te zullen komen.