Twinkle | Digital Commerce

Bol.com wint Click or Brick Award

2017-11-08
170131
  • 1:26

Tijdens het Retail Gala 2008 is Bol.com gisteravond onderscheiden met de Click or Brick Award. 'Een historisch moment', volgens Daniel Ropers van de mediawebwinkel.

De Click or Brick Award is de enige prijs bij de verkiezingen tot Beste Winkelketen van Nederland waarin webwinkels meedingen. Ruim 120.000 consumenten brachten hun stem uit op de retailer die - offline en/of online - in hun ogen het best scoorde op de criteria service, vernieuwing, prijs, prijs-kwaliteitverhouding, prijs, aanbiedingen en assortiment.

Enige webwinkel
Op basis van de uitgebrachte stemmen werden winnaars gedefineerd in zeven verschillende winkelcategorieën, waarvan Bol.com de enige webwinkel was en wel in de categorie boeken en tijdschriften. Ongeveer 43.000 mensen kozen in een volgende stemronde uit de zeven genomineerden een persoonlijke top-3 voor de Click or Brick Award. Bol.com zegevierde nipt, en liet de vooral offline actieve ketens Hema, Ikea, Media Markt, Paradigit, Hunkemöller en Prénatal achter zich.

Verheugd
Bol.com-directeur Daniël Ropers reageert verheugd op het winnen van de publieksprijs: 'Consumenten zien het verschil tussen online en offline niet meer, ze willen gewoon bij de beste winkels kopen, of die nu op het internet zit of in de winkelstraat.'

Uitzondering
Nieck Goeree van Q&A research, dat de verkiezingen tot beste winkelketens op poten zette, is voorzichtiger: 'Bol.com is heel sterk bezig en kan zich op de boeken- en tijdschriftenmarkt meer dan meten met fysieke ketens. Maar het is toch een uitzondering onder de webwinkels. In alle andere categoriën leggen die het op de gestelde criteria af tegen fysieke winkels.'

Beste winkelketen van Nederland
De Click or Brick Award werd voor de tweede keer uitgereikt. Vorig jaar ging de onderscheiding naar Ikea, dat zich de afgelopen drie jaren ook 'Beste Winkeketen van Nederland' mocht noemen. Die titel, waar webwinkeliers geen kans op maken, is sinds gister in handen van Hema.