Twinkle | Digital Commerce

Gouden tijden voor winkelbouwers

2017-05-26
170130
  • 4:10

De softwareboeren in onze branche hebben 't er maar druk mee de laatste tijd. Steeds meer mensen willen namelijk een webwinkeltje. En naarmate 't slechter gaat met de economie, wordt die rij klanten alleen maar langer. Nog even, en elke consument is zelf ook webwinkelier! Maar dat is goed voor de economie. Want geld moet rollen, en het liefst heen en weer.

Zou Guusje ter Horst, van het Ministry of Silly Plans, dat ook gedacht hebben? Zij geeft namelijk een noodpakket aan haar eigen ambtenaren. Van 't geld dat die ambtenaren eerst voor haar opgehaald hadden. De stuitende stupiditeit van het hele noodpakkettenplan laat ik even voor wat 't is. Ik constateer alleen: Amerika heeft Obama, en wij Ter Horst. Verschil moet er zijn. Wat ik me wel afvraag, als ik van die pakketten hoor: hoe hadden WIJ die klus ooit kunnen krijgen? Een noodpakkettenshop is immers zo opgezet. Zou er ergens een loket voor vage overheidsplannetjes zijn zodat wij winkeliers daar snel webshops voor kunnen maken? Of zou Guusje stiekem zelf een winkeltje gestart zijn? Dan snap ik 't. Maar dan nog: wij worden elke dag geconfronteerd met de ene tax na de andere, en zij geeft zo maar pakketten aan d'r personeel weg. Moest u eens proberen! Wedden dat uw personeel dan wel belast wordt voor die extra inkomsten in natura?

Maar dat allemaal terzijde. Ik had 't over die softwareboys. En al die starters. Maar 't zijn niet alleen de starters. Wat wij met z'n allen aan 't doen zijn begint langzamerhand grote-mensen-business te worden. Want ook bij de gevestigde winkelketens, groothandels en fabrikanten -die tot nog toe hun neus ophaalden voor wat er via internet kan- gaat een lampje branden. En zelfs hun reclamebureaus beginnen het online-gedoe te snappen - na 20 jaar. En zie: plotseling wil iedereen een shop. Moet iedereen een shop. Shops bouwen wordt booming. En dat valt op bij andere marktpartijen. Partijen die, laten we zeggen, deze boot een beetje gemist hebben maar die nu toch graag een graantje mee willen pikken. Ik verwacht het komende jaar dus een aantal overnames. Ja, webshops bouwen gaat lonen. Het ontwikkelt zich van nice to have naar need to have. Het wordt zowaar bedrijfsstrategische ICT.

Een paar signalen waren er al. Zo was er de overname van e-Buzz door ECI2. E-Buzz was specialist in keten-oplossingen. Dat zijn webwinkels voor franchisers en dergelijke waarbij de koppeling tussen fabrikant, groothandel en winkel essentieel is. ECI2 deed iets vergelijkbaars, alleen nog niet onder de noemer e-commerce. Maar door de overname was ECI2 in één klap weer bij de tijd.

En dan was er de slimme move van Mamut. Bij een webshop hoort een administratief pakket voor facturen, voorraad, inkoop etc. Mamut, leverancier van administratieve software zoals Exact en Grote Beer, dacht: laten we er maar een webshopmodule bij inbouwen. En vervolgens ging Mamut een strategische samenwerking aan met Triple Deal (vergelijkbaar met Ogone) waardoor online betalen mogelijk werd. Maar wel meteen aan een automatische boekhouding gekoppeld dus.

Een actueel signaal is de deal die Durk Jan's Mijnwinkel vorige week sloot met KPN. Voor Mijnwinkel is KPN een heerlijk uithangbord, maar de winst voor KPN is groter: net zoals ECI2 deed, staat KPN in één klap op de kaart als een modern e-commerce bedrijf, in dit geval voor particulieren en MKB-ers. Dat had KPN op eigen kracht namelijk nooit voor elkaar gekregen. Tja, wat mag zo'n deal dan waard zijn?

De overeenkomst tussen MamboFive en Tie Holding, ook van vorige week, heeft een vergelijkbaar motief. Te weten: een oude-ecomomie-bedrijf omkatten tot een moderne e-commerce onderneming. Tie -wie weet 't nog- was het eerste Nederlandse internetbedrijf dat naar de beurs ging. Sindsdien stelt het niet veel meer voor, en wat ze er maken weet ook niemand. Ik heb 't even opgeGoogled: ze doen iets met elektronische facturen en het uitwisselen van transactiegegevens binnen ketens. Let wel: stenen ketens. 'Het resultaat is bijvoorbeeld dat product- en verpakkingsinfo, EAN-codes en tarieven, altijd up-to-date zijn van fabriek tot kassabon.'

Waarom is het dan een goede deal voor Frank van Doorn's MamboFive? Mambo is een zeer goede shopbouwer, en hun focus op shops die met één druk op de knop meerdere gezichten kunnen krijgen is ideaal voor franchise- en winkelketen-toepassingen. Wat dat betreft sluiten Tie's klanten wel aan. Maar er is een meer belangrijke reden: zowel Tie als Mambo zijn op hun eigen markt sterk in 'content synchronisatie- en distributie.' Multi-channel publiceren. Informatie delen, vanuit één bron, via welk medium dan ook. Er is dus echte synergie te realiseren, en zeker meer dan bijvoorbeeld tussen Mijnwinkel en KPN. Maar ook hier geldt, net als voor KPN en ECI2: Tie is veel meer gebaat bij de deal dan Mambo. Ik vind 't dus eigenlijk maar een koopje voor Tie. Temeer daar 't lijkt alsof Mambo het geld voor de overname zelf nog moet voorschieten ook. Een konijn dat zelf kogels levert aan de jager? Gelooft u 't? Als u 't mij vraagt, heeft Mambo via een omweg Tie overgenomen - alleen mag dat niet zo gezegd worden.

Er zullen nog meer deals volgen, volgend jaar. 'Oude' ICT bedrijven die hippe shopbouwers opkopen. Om zich te herpositioneren als modern bedrijf, om know how over e-business binnen te halen. Omdat hun klanten vooral dat laatste eisen.