Twinkle | Digital Commerce

Sinterklaas zoekt de weg

2017-05-26
  • 1:50
SinterklaaswegkwijtConsumenten kopen steeds meer pakjes voor de Sint en de Kerstman op het web. Wij dit jaar ook! Boeken, glazen, kleding, DVD's en Apple-gadgets voor de neefjes en nichtjes.
Volgens de deskundigen is dat gemakkelijk. Lekker die tien pakjes naar onze postbus laten sturen, omdat we weinig thuis zijn.

Nou, gemakkelijk ging het niet. De laatste meters gingen steevast fout. Ondanks de keurige verzendbevestiging komen de pakjes niet aan in de postbus, maar strandden in het netwerk van de pakjesbezorgers en in een web van onbegrijpelijke 'track en trace' meldingen. Het meest bont maakten UPS en Mikropakket het.

UPS besloot uit eigen beweging het pakje met glaswerk van Riedel gewoon maar te bezorgen op een oud werkadres van mij... Dat verzin je toch niet (en waar haal je het vandaan)?
Mikropakket liet het Apple-pakje gewoon maar een week liggen, zonder ons of de webwinkelier te informeren (en hun tracking en tracing 'lag eruit'). Ze noemen het daar 'advanced logistics services'...

Vandaag heb ik meer dan honderd kilometer gereden om dan maar alsnog de pakjes voor de neefjes en nichtjes op te halen bij de depots van die pakjesbezorgers.  Ver weg, op desolate industrieterreinen. Ik had graag een eurootje extra betaald voor die levering in de postbus. Maar, er was geen keuze. En ik ben ook boos op al die webwinkels. Wat is er gebeurd met 'beloofd=beloofd'?

Wie verdient er nu de roe? Wie moet er mee terug in de zak naar Spanje? De krenterige logistieke baas van de webwinkel? Of de verouderde postkoetslogistiek van de pakjesbezorgers. Ik weet het nog niet.

Ik weet wel dat het is tijd dat je de consument aan het logistieke stuur zet. Innovatie in de laatste meters van de logistieke keten is echt nodig! Als webwinkelier moet je snappen dat in die laatste meters succes wordt gemaakt of gekraakt. Geen domme pakjesbezorgers, maar echt, innovatieve logistieke dienstverleners. Een slimme dienstverlener die vanuit de consument denkt en die voldoende keuzemogelijkheden biedt. Noem dat maar het butlerconcept.

Is het overal kommer en kwel? Neen! Bol.com en Managementboek.nl leveren consequent een perfecte service, ook naar onze postbus. Zo hoort het dus! Volgende jaar bestel ik daar dus alle pakjes.