Twinkle | Digital Commerce

Lex Groenenberg geeft leiding aan Vente-exclusive.com

2017-05-27
22199
  • 1:35

De dagelijkse leiding van Vente-exclusive.com, de grootste online shopping community van de Benelux, is in handen gekomen van Lex Groenenberg. De Nederlander nam het stokje enige tijd geleden over van de Belg Lionel Lammens.

Lammens, met wie Twinkle dit voorjaar een interview had, zwaaide afgelopen september af als CEO om voor zichzelf te beginnen. Groenenberg begon in die periode als COO bij Vente-exclusive.com en bepaalt momenteel de koers samen met de investeerders.

Pure player
Groenenberg werkte in het verleden als e-commerce manager voor Hema, Hunkemöller, de Bijenkorf, TNT Post en Dexcom. Bij Vente-exclusive.com krijgt hij voor het eerst met een pure player te maken. ‘Ik werd benaderd om een directiefunctie te bekleden bij een snelgroeiend internationaal bedrijf, helemaal gericht op e-commerce. Een prachtige kans.’

Fifty fifty
Het Belgische Vente-exclusive.com begon al begin 2007 met de verkoop in Nederland. Afgelopen zomer werd in Amsterdam een kantoor geopend, waar Groenenberg twee van de vijf werkdagen zit. De rest van de week zit hij op het hoofdkantoor in Brussel. Over het gewicht van de twee landen zegt de COO: ‘We hebben pas geleden de grens van 1 miljoen leden gepasseerd. Daarvan is ongeveer de helft Nederlands, een stuk meer dan een jaar geleden. Ook de omzetverdeling is inmiddels fifty fifty.’

Focus op Nederland
Volgens Groenenberg sluit Vente-exclusive.com 2010 af met bijna drie keer zoveel omzet als in 2009. Toen werd 6,5 miljoen euro omzet geboekt. Over 2011 zegt Groenenberg, die de concurrentie vooral van partijen buiten de Benelux verwacht: ‘We willen ons nog nadrukkelijker gaan manifesteren op de Nederlandse markt. We zullen veel nieuwe merken toevoegen die Nederlanders graag kopen, meer online-marketing gaan bedrijven en werken aan de loyaliteit van onze leden. Dat is het allerbelangrijkst. Hoe dat er concreet uit gaat zien, kan ik nog niet zeggen. Verder willen we meer met social media gaan doen, denk bijvoorbeeld aan een branded Facebook-pagina.’