Paolo Balboni promoveert volgende week aan de Universiteit van Tilburg op een onderzoek naar garantielabels in e-commere. Hij concludeert dat bestaande labels onvoldoende garantie bieden en dat webwinkeliers te gemakkelijk wegkomen met malafide praktijken.
Op 7 november aanstaande wordt het proefschrift met de naam Trustmarks. Third-party liability of trustmark organisations in Europe gepresenteerd. Daarin neemt Balboni verschillende organisaties onder de loep die waarborgen afgeven aan online retailers, zoals VeriSign, BBBOnline, WebTrust en Thuiswinkel.org.
Niet aansprakelijk
Balboni concludeert, zoals de titel van zijn proefschrift al doet vermoeden, dat de organisaties in de praktijk niet aansprakelijk zijn als online retailers garanties niet nakomen. De consument heeft hierdoor nogal eens het nakijken.
Meer conclusies uit het proefschrift van Balboni vindt u binnenkort op deze sitie.
Dat kan eigenlijk ook niet anders, indien een organisatie meent op te kunnen komen voor de belangen van zowel winkeliers als consumenten. Dat wringt vroeg of laat altijd, of leidt in conflictsituaties tussen winkel en consument tot een patstelling.
Ben het niet met je eens Martin. Kijk eens naar paypal; zij hanteren garanties, en in geval van conflicten bekijken ze aan de hand van vantevoren bepaalde regels of de consument zijn geld terugkrijgt of niet. Doen ze al jaren, ook internationaal. Natuurlijk kunnen er consumenten of webwinkels zijn die niet blij zijn met een uitspraak van paypal die in hun nadeel uitvalt, maar als het echt niet zou kunnen, dan zouden ze het allang niet meer doen. Voor mij daarvoor de meest veilige betaalmethode vanuit consumentenperspectief.
laten we echt op z'n Nederlands een keurmerk maken voor garantielabels! (leuk die reclame voor Paypal trouwens...; alle gekheid op n stokje: het Thuiswinkel Waarborg werkt goed voor alle betrokkenen - er is ook geen directe incentive richting de handhavers om iets verkeerd te doen, en voor de webwinkels als collectief is een goed keurmerk meer waardevol dan een enkel conflictje winnen of verliezen - het kan prima Martin)