Veel ondernemers zien op tegen problemen bij het implementeren van een webwinkel. MKB'ers die de stap wel aandurven, hebben na het aanvankelijke succes grote moeite om hun online business verder te laten groeien.
Veel Nederlandse ondernemers denken dat het openen van een webwinkel erg complex is, concludeert RedShift Research. Het onderzoeksbureau onderzocht in opdracht van PayPal de ervaringen van 203 ondernemers die een webwinkel willen starten. Veel ondernemers zijn verder bang voor een gebrek aan informatie over e-commerce (37 procent) en gebrek aan IT-kennis bij de implementatie (37 procent). Deze problemen laten zich oplossen met een goed geïnformeerde e-commercepartner, maar een kwart van de ondervraagden verwacht die moeilijk te kunnen vinden.
Meer service en interactie
Ondernemers starten geen online aankoopfaciliteit om meer te verkopen (36 procent), maar vanwege service- en interactieredenen. Negen op de tien ondernemers wil met de webwinkel een betere, 24/7 service leveren aan klanten. Dit is vooral voor bedrijven in het B2C-segment een belangrijk motief. Voor bijna 40 procent van de ondernemers is het openen van een webwinkel de manier om rechtstreekse interactie te hebben met consumenten in plaats van via een partner.
B2B beter dan B2C
Ook al starten veel ondernemers hun webwinkel uit serviceoverwegingen, eenmaal geïmplementeerd blijkt het aantal klanten bij 57 procent toe te nemen. Bovendien neemt in meer dan de helft van de gevallen de awareness voor het merk toe. Bij 43 procent van de respondenten nam de totale verkoop toe. Opvallend is dat van de B2B-winkeliers de helft een toename zag in verkopen, terwijl er slechts bij 34% van de B2C-winkeliers meer werd verkocht na opening van de webwinkel.
Een verdere groei van online verkopen blijkt een grote uitdaging. Webwinkeliers hebben moeite met het genereren van verkeer naar de site. Een derde van hen heeft geen idee ze dat door gerichte marketingcampagnes kunnen oplossen.
Er is reeds een nieuw initiatief op de markt dat deze groep ondernemers op weg helpt. Meer informatie is te vinden op http://www.seoshop.nl
Misschien is "500 Internal Server Error" niet de meest goede reclame voo je seoshop.nl, blog.seoshop.nl
Ik heb goede ervarin met http://www.instantwebwinkel.nl
Ziet er interessant uit, dat seoshop. Maar waarom niet gewoon een publieke demo online zetten? Ik ga toch niet een heel formulier invullen alleen om een demootje te zien? Zo verlies je dus als nieuw bedrijf potentiële klanten en partners...
Jurgen,
Dat is gedaan omdat we geen controle hebben over wat mensen in die demo plaatsen. Om te zorgen dat die demo fatsoenlijk werkend blijft moesten we een cronjob schrijven die alle data om de 5 uur zou wissen. Gezien de zeer geavanceerde datastructuur zou het schrijven van zo'n script ons een dag duren. Momenteel kunnen we ons beter focussen op een fatsoenlijke handleiding etc. Ik begrijp uw reactie, en ik zal dit in de roadmap opnemen zodra er tijd voor is.