Twinkle | Digital Commerce

De economische groei neemt af. Hoe kunnen webshops zich daarop voorbereiden?

2023-02-28
1000562
  • [branded content]
  • 4:48

Lemonero is een FinTech scale-up die zich met name bezig houdt met het financieren van MKB webshops door slim gebruik te maken van kunstmatige intelligentie en de nieuwste data scoringsmodellen. Hierdoor is het bedrijf in staat om op een snelle manier leningen te verschaffen aan bedrijven met een relatief korte bestaansgeschiedenis.

Lemonero is geen nieuwkomer op het gebied van FinTech en online financiering. Het bedrijf is al een aantal jaar marktleider in midden Europa en afgelopen jaar is Lemonero in Nederland gestart, een belangrijke stap in de Europese groei ambitie van het bedrijf. Vandaag spreken we de nieuwe commercieel directeur van Lemonero, Rene Giezen, onder andere over nieuwe vormen van financiering voor het MKB, de veranderende economische situatie en de impact daarvan op de markt.

1. Rene, hoe ben je bij Lemonero terecht gekomen en wat is jouw achtergrond?

Vorig jaar kwam ik in contact met een van de oprichters en CEO van Lemonero, Jan Lastuvka. We hadden een interessant gesprek over de financieringsbehoeften van het MKB en hoe lastig het is voor goed presterende webshops om aan hoognodig werk en groei kapitaal te komen. De laatste 15 jaar heb ik in senior management posities in de betaalindustrie gewerkt, o.a. bij TNT Billing & Document solutions, Ingenico ePayments en ACI Worldwide. Ik heb daar ervaren dat het gebruik van geïntegreerde platforms en het verkrijgen van kredieten op het juiste moment essentieel is voor de overlevingskansen van online businesses en het succesvol opschalen tot een goed renderend bedrijf

2. Wat sprak jou aan aan Lemonero?

Het was me als snel duidelijk dat Lemonero unieke kennis van de levenscyclus van een webshop heeft. Jan en zijn mede oprichter Lubos hebben meerdere succesvolle bedrijven gestart. Een van die bedrijven, de voorloper van Lemonero, hield zich bezig met data analyses van online webshops met het doel om zo goed mogelijk de toekomstige prestaties van een webshops te voorspellen en handvatten te geven voor het verbeteren daarvan. Deze technologie is uiteindelijk de basis van Lemonero’s huidige financierings platform geworden. Hierdoor is Lemonero in staat om binnen een minuut online te bepalen welke financieringsruimte een webshop kan krijgen. Een unieke oplossing en technologie waar traditionele banken niet aan kunnen tippen, de voornaamste reden waarom deze banken slecht kunnen voldoen aan de financieringsbehoefte van het MKB.

Daarnaast zijn MKB bedrijven op zoek naar gemak en betrouwbaarheid. Bij voorkeur doen ze zaken met één partner waar ze al hun betalings- en financieringsdiensten kunnen regelen en afnemen. Om aan die behoefte tegemoet te komen heeft Lemonero voor een strategie gekozen om de financiering volledig geïntegreerd aan te bieden binnen het platform van partners, de payment service providers voor MKB webshops. Hierdoor kunnen webshops online een lening aanvragen in een voor hun bekende en vertrouwde omgeving en binnen 10 minuten vanaf de aanvraag de financiering op hun rekening ontvangen.

3. Welk percentage zijn niet-renderende leningen bij Lemonero? Verwacht je dat deze aantallen zullen stijgen als de economie vertraagt of in een recessie terechtkomt?

De portefeuille van Lemonero is in goede staat, de overgrote meerderheid van gefinancierde bedrijven groeit nog steeds, al zien we wel een afvlakking in de groei. Wat de huidige macro-economische situatie betreft, bereiden we ons zeker voor op een mogelijke neergang van de markt. We sluiten niet uit dat de resultaten van bedrijven minder zal worden. Wij zijn hierop voorbereid, economische ontwikkelingen, zowel positief als negatief, zijn verwerkt in onze modellen. Wij maken een goede inschatting van de toekomstige financiële draagkracht van de MKB, op basis waarvan we een passende financiering aanbieden. Dat is een manier om het risico van niet renderende leningen te beperken maar voorkomt ook dat bedrijven te grote financiële verplichtingen aangaan.

4. Hoe reageren webwinkeliers en hun klanten op de huidige hoge inflatie? Is er merkbaar uitstel van aankopen of een grotere belangstelling voor speciale aanbiedingen en dergelijke?

De hoge inflatie en daarmee gepaard gaande hogere kosten heeft een drukkend effect op de marges van elk bedrijf en dus ook de webshops. We zien de laatste tijd dat veel bedrijven deze hogere kosten hebben doorberekend in hun verkoop prijs. Daarnaast had de hoge inflatie een zichtbare impact op het aankopen van voorraden voor de kerstperiode. Veel leveranciers boden kwantumkorting aan waar webshop eigenaren gebruik van hebben gemaakt. Dit had een hogere vraag naar werkkapitaal tot gevolg.

In de consumentenbestedingen zien we dat de aankoop van niet-essentiële goederen zoals sieraden, luxe kleding en duurdere goederen als meubelen wordt uitgesteld.

5. Lemonero biedt "revenue based" financing leningen , d.w.z. aflossing gekoppeld aan de omzet van de webshop. Kan je deze term toelichten en wat zijn de belangrijkste voordelen voor de webshops?

Als verteld, biedt Lemonero financiering aan op basis van de verwachte toekomstige omzet van een webshop. De terugbetaling van de lening en rente gebeurt op basis van “revenue based financing”. Hierbij spreken we met de webshop een percentage van de omzet af, dat automatisch wordt ingehouden op de daadwerkelijke toekomstige omzet voor de terugbetaling. Hierdoor betaalt de webshop altijd naar draagkracht af, wat minder als de omzet achterblijft en versneld als de webshop beter als verwacht presteert. Het aflossingspercentage en de te betalen rente is transparant en volledig inzichtelijk wanneer de lening wordt afgesloten.

6. Wat moeten de webshops doen in deze economische situatie en hoe kunnen zij deze zware periode overbruggen?

In een neergaande markt is het verstandig om nog eens kritisch naar je website en aanbod van producten en diensten te kijken. Wat onderscheid je van de rest en draag je dat voldoende uit op je website? Het is daarbij essentieel om je op je kernboodschap en best lopende producten te richten. Pas eventueel op basis van je analyse je website en productaanbod aan. Bespaar kosten waar het kan maar wees terughoudend in het besparen op marketing kosten. Veel bedrijven die op een goede manier, vaak extra geïnvesteerd hebben in digitale marketing met de juiste boodschap komen sterker uit een moeilijke markt. De economische situatie is lastig te voorspellen voor de komende tijd maar het verleden heeft altijd uitgewezen dat e-commerce, kwalitatief hoogstaande logistiek en adequate funding de drivers voor economische groei zijn. Dat zal ook nu weer het geval zijn.