Google lanceert vandaag Insights for Search, een nieuwe gratis dienst die inzicht biedt in de zoektermen die mensen intikken.
De service is in eerste instantie bedoeld voor marketeers, maar stelt ook ieder ander in de gelegenheid om de populariteit van zoekwoorden te onderzoeken. 'See what the world is searching for', is de payoff.
Insights for Search is het vervolg op Google Trends en is stukken gedetailleerder. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk zoektermen langs een tijdlijn te zetten en kan de regionale populariteit van een bepaalde zoekvraag inzichtelijk worden gemaakt op een geografische kaart. Op het eigen AdWords-blog biedt Google meer tekst en uitleg over de nieuwe dienst.
Met de dienst kunnen webwinkeliers ontdekken naar welke producten vaker via Google wordt gezocht en in welke regio's de zoekvraag het sterkst toeneemt. Vervolgens kunnen ze daar bijvoorbeeld hun productaanbod, AdWords-campagne of regionale marketinginspanningen op aanpassen.
Vorige maand voerde Google al enkele veranderingen door in zijn hulpprogramma voor AdWords, op basis van feedback van gebruikers.
Dit is inderdaad een grote vooruitgang in vergelijking met Google Trends. Een absolute must voor een zichzelf respecterende webmarketeer.
Hierbij een vergelijking van de termen webwinkel, webshop, ideal en credit card: http://www.google.com/insights/search/#cat=&q=webshop%2Cideal%2Ccredit%20card%2Cwebwinkel&geo=NL&date=&clp=&cmpt=q
En wie nog van plan is om pokerspellen te gaan verkopen, moet het woord "poker" maar even intoetsen.
Poker wordt inderdaad veel op gezocht.