Het Google Lab brengt continu nieuwe tools op de markt. De meeste tools zijn gratis, maar ook onderbenut door diegenen die er juist veel voordeel uit kunnen halen: webwinkeliers. Practicalecommerce.com heeft een overzicht opgesteld met 32 tools. Hieronder zijn er tien uitgelicht.
Realtime (gratis)
Volg trends, updates en alle activiteiten op sociale netwerken, vind populaire posts, artikelen, blogs en tweets uit de hele wereld - en dit alles realtime.
Trends (gratis)
Bekijk waar Google-gebruikers naar zoeken. Achterhaal zoekwoorden van de afgelopen dagen of jaren. Met Google Trends krijgt u namelijk inzicht in wanneer en hoe vaak op een bepaald woord is gezocht. U kunt daarbij een vergelijking maken tussen steden, landen en talen.
Desktop (gratis)
Zoek door uw computers zoals u zoekt op internet met deze desktop search engine. Met dit zoekprogramma kunt u zoeken naar tekst in e-mails, bestanden, muziek, foto’s, chats, bezochte webpagina’s en dergelijke. Tientallen sidebar-opties zijn beschikbaar voor bijvoorbeeld het streamen van nieuws, weer en financiële rapporten.
Product Search (gratis)
Struin snel en eenvoudig het internet af voor de beste deals van producten die u bijvoorbeeld nodig heeft voor uw bedrijf.
Places (gratis)
Verhoog de aanwezigheid van uw sociale netwerken met Google’s geo-location listing service. Google Places geeft bedrijven de mogelijkheid om een pagina via Google op te zetten, zodat als klanten of consumenten op zoek zijn naar een bedrijf de juiste contactinformatie wordt gepresenteerd. Customize uw 'Places' met foto’s, gebruikersreviews en speciale aanbiedingen voor bezoekers.
AdSense (gratis)
Gebruik AdSense om relevante advertenties op uw website weer te geven die aansluiten bij de interesses van uw publiek, en verdien aan klikken en vertoningen. Creëer een aangepaste zoekmachine voor op uw site en haal inkomsten uit de advertenties op de pagina’s met zoekresultaten. Ontwikkel specifieke advertenties voor mobiele gebruikers en plaats targeted adds voor eventuele RSS feeds die uw site heeft.
DoubleClick Ad Planner (gratis)
Gebruik deze tool voor het bepalen van uw advertentiebeslissingen. Met de DoubleClick Ad Planner kunt u doelgroepen definiëren op demografie en interesses, websites zoeken die relevant zijn voor uw doelgroep, verzamelde statistieken bekijken over unieke bezoekers, het aantal paginaweergaven en andere gegevens inzien voor miljoenen websites uit tientallen landen en de verzamelde websitestatistieken genereren voor uw mediaplan.
Code (gratis)
Ontvang het laatste nieuws van Google over waar de ontwikkelaars aan werken, van zoekmachines tot webapplicaties en mobiele apps. Profiteer van de Web Toolkit voor het bouwen en optimaliseren van browser-gebaseerde applicaties, krijg toegang tot de nieuwste codes voor Android en voeg uw app toe aan Google Apps Marketplace.
Insights for Search (gratis)
Met Insights for Search kunt u voor elk zoekwoord of elke zin zoekvolumepatronen vergelijken over verschillende regio’s, categorieën en termijnen.
Sites (gratis)
Maak snel in een paar minuten een eenvoudige website en gebruik deze voor aankondigingen, nieuws en blogs. Creëer toegang tot formulieren, documenten, links en andere bronnen voor uw bedrijf.
De volledige lijst met Google tools vindt u hier.
Bron: Practicalecommerce.com
Handig overzicht van al deze Google tools. Nu alleen nog tijd vinden om ze allemaal te gebruiken ;)
Wel jammer dat de belangrijkste uit het overzicht wordt gelaten, namelijk Google Apps. Het is dan wel een applicatie waar je voor moet betalen, maar zeer zeker interessant voor webwinkeliers. Ik schreef er onlangs een artikel over op mijn website en op Frankwatching. Lijkt me wel de moeite om te vermelden.
Google Apps maakt het mogelijk om goed online samen te werken en je bent meteen van al die dure licenties af van Microsoft e.d.
@Nico Oud: dank voor de toevoeging.