De sieradenbranche op internet is zeer competitief. It’s beautiful weet het hoofd boven water te houden door de slimme inzet van zoekmachinemarketing. Hieronder leest u hoe It’s beautiful SEO toepast in de bedrijfsvoering.
Door: Christian Waijers
Om ervoor te zorgen dat u in zoekmachines hoog rankt op belangrijke zoekwoorden is het belangrijk om eerst te onderzoeken welke zoekwoorden voor jou relevant zijn. Bepaal voor uw webshop wat de belangrijkste keywords zijn, kijk bijvoorbeeld naar uw producten en productcategorieën en maak hiervan een lijst. Bedenk varianten, synoniemen en andere woordvormen (verkleinwoorden, meervoudsvormen, etc.). Er zijn verschillende hulpmiddelen die u hierbij kunt gebruiken, zoals de keyword tool van Google of Insights for Search waarmee u de populariteit van zoekwoorden tegen elkaar kunt afzetten.
It’s beautiful zegt zelf: ’Daarnaast werkt surfen naar hoger gerankte webwinkels goed voor ons, omdat wij zo weer ideeën kunnen opdoen voor eigen teksten. Wij kopiëren niets letterlijk, omdat dit in ons nadeel kan werken: de zoeksystemen zouden onze artikelen kunnen aanzien voor dubbele content, wat nadelig is voor de ranking. Wat wél goed werkt, is zoveel mogelijk artikelen per stuk benoemen en zoekwoorden toepassen die wij zelf zouden gebruiken om een soortgelijk artikel te zoeken via een zoekmachine.’
Content is king
Als uw eerste keyword-onderzoek is voltooid (let op: dit is een continu proces!) is het tijd om de inhoud van uw website zo in te richten dat bezoekers én zoekmachines direct kunnen zien wat uw winkel te bieden heeft. Gebruik uw gevonden zoekwoorden op een manier zodat deze een optimaal effect hebben op uw vindbaarheid, zonder de gebruikservaring aan te tasten. Een opsomming van belangrijke richtlijnen:
- Herhaal zoekwoorden en varieer hiermee, verspreid deze evenredig over de pagina, maar zorg ervoor dat uw tekst relevant en goed leesbaar blijft.
- Maak gebruik van headers, (interne) links en tekst formatting (dikgedrukt, schuingedrukt, etc.) zodat zowel bezoekers als robots de pagina snel en effectief kunnen ‘scannen’.
- Verdeel de content en de producten in overzichtelijke, snel navigeerbare categorieën en geef elke pagina een unieke en relevante paginatitel.
- Zorg voor uitgebreide en duidelijke productomschrijvingen en afbeeldingen en geef de afbeeldingen een naam.
It’s beautiful: ‘Wij proberen steeds goede en unieke teksten te verzinnen en toe te passen. Indien taal niet uw sterkste punt is en uzelf niet (voldoende) bij machte bent om een goede omschrijving te maken, schakel dan een tekstschrijver/-schrijfster in. Nieuwe producten voeren wij stapsgewijs in: Beter één product goed benoemen, dan tien producten half benoemen. Wij zoeken regelmatig nieuwe artikelen en zodra we iets nieuws gevonden hebben voor onze webwinkel, denken we na over een bijpassende, eigen unieke tekst.’
Hieronder ziet u afbeeldingen van de categoriënlijst in het menu, een categoriepagina en een productpagina. Via de links onder de plaatjes komt u terecht bij een grotere versie van de betreffende afbeelding.
Categoriën menu Productcategorie ‘Silverado’ Productpagina
It’s beautiful: ‘Aangezien wij onze teksten zoveel mogelijk koppelen aan kwalitatief zo goed mogelijke foto's ontstaat er op deze manier een duidelijk beeld van het betreffende artikel. Hierdoor kunnen klanten op een zo optimaal mogelijke manier hun keuze bepalen. Het komt maar zelden voor dat een klant niet tevreden is met hoe het artikel er in werkelijkheid uitziet.’
Dat deze aanpak ook resultaat oplevert, blijkt wel uit de zoekresultaten van Google. Op de niet impopulaire zoekterm ‘silverado bedels’ scoort It’s beautiful voor haar SEO-beleid een nummer-1 positie .
Linkbuilding voor een hogere pagerank
Waar It’s beautiful de laatste tijd ook veel aandacht aan besteedt is het verkrijgen van links naar hun webshop. De pagerank, een indicator voor het aantal sites dat naar een pagina verwijst, heeft namelijk veel invloed op uw positie in de zoekmachines en is daarmee een niet te verwaarlozen onderdeel van SEO. Deze pagerank heeft een (zichtbare) waarde van 0 t/m 10, waarbij 3 de waarde is die geldt voor de meeste websites. Hierbij is het vooral belangrijk dat de pagina’s waarop u een link bemachtigt zelf een gelijke of hogere pagerank hebben en ook daadwerkelijk gerelateerd zijn aan uw webwinkel.
It’s beautiful: ‘Wij hebben gemerkt dat het handig is om goede links te plaatsen bij websites met een hogere pagerank, om zo te zorgen voor zoekmachineoptimalisatie.’
Er zijn verschillende websites en tools om de pagerank van een website te meten. Een tool die naast een pagerank monitor nog diverse ander gereedschap biedt voor zoekmachineoptimalisatie is de seo toolbar , een add-on voor Firefox.
Conslusie: SEO verdient een vaste plek op uw takenlijst
Een goede positie op de zoekmachines verkrijgt u niet zomaar, dit is hard werken. Hoe competitiever uw markt, hoe meer moeite dit kost en hoe meer tijd u in zoekmachineoptimalisatie zult moeten steken om goede resultaten te behalen. Dat dit uiteindelijk beloond wordt, bewijst It’s Beautiful, zij laten hun concurrenten achter zich in Google.
It’s beautiful: ‘Eigenlijk valt alles samen te vatten in enkele zinnen: Op alle fronten staat zorgvuldigheid voorop en op alle fronten geldt dat u uw vak met plezier en liefde moet uitvoeren. Het is hard werken om op een hoger niveau te komen. Het is nòg harder werken om op dat niveau te blijven. Wij beschikken gelukkig niet over een 09.00 tot 17.00 mentaliteit, maar wij werken wel met heel veel plezier.’
Christian Waijers is online-marketeer bij Lemonweb, een bedrijf in design & development. Deze posting verscheen eerder op het bedrijfsblog van hun webwinkelplatform Mijnwebwinkel.nl.
@Christian, nice post. Altijd handige om dergelijke facts is op een rijtje te hebben. Het meeste ligt voor de hand maar zo wordt het weer eens opgerakeld
Gr.
Koen
www.schoenen.nu
@Koen, Bedankt. Het artikel is deels ook bedoeld om de omzetting van theorie naar praktijk te laten zien aan de hand van een case. We merken namelijk nog steeds dat veel, vooral wat kleinere, webwinkels te weinig aandacht aan zoekmachine optimalisatie besteden.
Even een reactie aan @koen. Ik heb jouw website bezocht en merkte dat ik niet kon kijken op "Over schoenen.nu". Bovendien kon ik maar één weblink ontdekken. De website ziet er netjes uit, maar volgens mij is dat artikel van Christian Waijers i.s.m. www.its-beautiful.nl een schot in de roos voor jou! Hier staat nog voldoende informatie in, die jij zelf ook zou kunnen toepassen... Wie weet hoe goed de zaken gaan lopen wanneer je de tips opvolgt! Veel succes!!
Link deugt niet naar Google insights for search !
@WoooW: Merci, de link is aangepast.
@Christiaan.
Ik zie op www.its-beautiful.nl toch een aantal zaken die volgens mij niet stroken met CEO.
- Het Top menu bevat eerst winkel info als Bedrijfgegevens en Klantinfo. Is het niet verstandiger om dit te vervangen door productcategorien?
- URL's bevatten productcode of categoriecode voor de productomschrijvig.
Zijn dit nog zaken voor jullie om op te pakken of doet dit er niet toe en is de content van van veel hogere waarde voor de CEO?
Martijn Bouwens
www.BumsBest.nl
Tips zijn welkom!
Is het voor het maken van een site met het oog op SEO gunstig of niet om meer pagina's te hebben ? Ik heb namelijk voor het maken van mijn bouwbedrijfsite de keus om op 1 url alle projecten te showen. Doormiddel van doorklik mogelijkheden (geen flash) binnen de pagina verdwijnt en verschijnen de juiste plaatjes en teksten..
Of is het dus beter om voor ieder project een aparte url (pagina) aan te maken..
Dank voor respons :)