Twinkle | Digital Commerce

Dure olie, hoge webshop-omzet?

2017-05-26
170130
  • 2:41

In juni gaf wel 11% van de door Nielsen geïnterviewde consumenten uit de VS aan dat ze meer online aankopen deden omdat de benzineprijs zo hoog is.

En eMarketer.com heeft voor ons nog een aantal onderzoeksresultaten op een rijtje gezet:

Piper Jaffray vroeg niet waarom heeft u meer online gekocht, maar stelde de vraag: welke factoren kunnen er voor zorgen dat u meer online gaat kopen? 54% van de respondenten gaf brandstof besparing als reden. Het verschil tussen 54% en 11% is mijns inziens te verklaren als het verschil tussen plannen en daadwerkelijk doen.

iCongo kwam met de vraag: welke redenen zorgen er voor dat u online aankopen doet in plaats van in de winkel? Gezien de vraagstelling kun je verwachten dat het aantal respondenten tussen de 11% van Nielsen en 54% van Piper Jaffray zit.

Piper Jaffray zegt immers kunnen er voor zorgen dat u meer online gaat kopen en niet hebben er voor gezorgd. Je kunt dus verwachten dat het percentage van iCongo lager is dan van Piper Jaffray.

Maar er wordt niet gevraagd zorgen er voor dat u méér online (dan voorheen) heeft gekocht. Wellicht kochten de mensen die aangeven online te kopen in plaats van in een winkel dat vorig jaar ook al. Met hogere brandstofprijzen is er alleen een extra reden bij gekomen, niet een extra online aankoop. En jazeker, 33% geeft iCongo aan dat hogere brandstofprijzen een reden zijn om online te shoppen. Dat is zoals verwacht hoger dan het percentage van Nielsen.

Wat leren we  nou uit deze cijferbrij? Dat de stenen winkel gedoemd is tot sluiten terwijl de webwinkelier rijk wordt?

Vertis Communications vroeg om effecten van het huidige economische klimaat in de VS. Dit betreft niet alleen hogere brandstofprijzen maar ook de problemen in de huizenmarkt.

>       64% koopt dichter bij huis in: leve de buursuper!

>       59% combineert inkoop tripjes: dat lijkt me zowiezo efficiënter!

>       51% koopt minder luxe artikelen: let op met je luxe spulletjes winkel

>       40% doet minder ‘grote aankopen’: denk hierbij aan auto’s en dergelijke

>       25% doet meer online onderzoek voordat men inkoopt: goed voor kelkoo en andere prijsvergelijkers!

>       13% koopt meer online!

Hmmm.... dus 64% koopt in een andere stenen winkel, er worden minder dure dingen verkocht, men wordt prijsbewuster en 13% koopt meer online. Je zou kunnen concluderen dat zowel de stenen winkel als de online winkel omzet verliezen in het luxe segment. Verder kan je concluderen dat er een aantal mensen in plaats van in de stenen winkel online gaat kopen.

Nou zijn omzetgegevens meestal betrouwbaarder dan interview resultaten. Een consument geeft namelijk wel eens antwoorden die niet stroken met het daadwerkelijke aankoopgedrag.

Op emarketer.com stond het volgende:

"With gas being such an issue, we know that mall traffic is down more than off-mall traffic," said Mike Boylson, CMO ofJCPenney, in a July 2008New York Times article. Mr. Boylson said J.C. Penney had an 8.7% increase in Internet sales in Q1 2008, compared with a 7.4% decrease in sales at stores open at least one year. The Times also reported that Gap had an 11% decline in same-store sales in Q1 2008, but a 21% increase in online sales.

Met andere woorden het lijkt erop dat, terwijl de e-commerce omzet in de VS nog lekker doorgroeit, de omzetten in stenen winkels dalen.

Hoe zal dit effect in Nederland zijn?

Medeblogger Martin stelt in ieder geval voor de hogere verzendkosten door te berekenen aan de klant om de marge veilig te stellen. Heeft dat direct grote gevolgen voor de omzet?

Ik ben razend benieuwd naar Nederlandse ervaringen en onderzoeksresultaten!