Twinkle | Digital Commerce

Webwinkels geven kwart minder uit aan TV-commercials

2024-02-16
1000562
  • [nieuws]
  • 1:21

E-commerce bedrijven hebben het afgelopen jaar flink de hand op de knip gehouden op gebied van televisiecommercials. In totaal gaven zij 24 procent minder uit dan het jaar ervoor.

Dat blijkt uit onderzoek van Screenforce en Nielsen. In totaal werd bruto 527 miljoen euro uitgegeven. Een daling van 24 procent. Voor alle media zijn de bruto mediabestedingen door e-commerce bedrijven in 2023 ruim 1,1 miljard euro. Een daling van 16 procent. Aan televisie, online display en dagbladen wordt het meeste uitgegeven. Televisie is dus goed voor bijna de helft van alle mediabestedingen.

Namen en nummers

De grootste e-commerce televisieadverteerder in 2023 is platform bol. Het bedrijf gaf in 2023 bruto 51,9 miljoen euro uit aan TV-reclame, een daling van 11 procent. Uit de top-10 TV-bestedingen door e-commerceadverteerders zijn meerdere verschuivingen. Zo zijn Betcity.nl, Toto Online, Crisp en About You verdwenen. Daarvoor in de plaats zijn DPG Media (met Autotrack.nl en Kiosk.nl), Trivago, Amazon en Picnic teruggekomen. Vooral de stijging van Picnic valt op. De online super gaf in 2022 nog 2,3 miljoen euro uit aan TV-reclame, kwam daardoor bij lange na niet in de top-10, maar gaf afgelopen jaar ineens 13,3 miljoen euro uit. Een stijging van maar liefst 477 procent.

Als oorzaak voor de daling wordt door de onderzoekers onder andere genoemd dat de e-commercemarkt in 2022 voor het eerst in zestien jaar tijd onder druk stond. Ook zorgden online kansspelen in 2022 nog voor extra groei, maar is die in 2023 weg door het verbod op ongerichte reclames voor online gokken, dat per 1 juli 2023 inging.

Beeld: videostill kerstcommercial bol 2023.