Twinkle | Digital Commerce

Deel handelssites ontpopt zich als webwinkel

2017-05-26
  • 1:27

Onlangs publiceerde Blauw Research dat de totale waarde van verhandelde goederen via marktplaatsen en veilingsites naar schatting 4,6 miljard bedraagt. Da's zo'n beetje de omzet van de totale thuiswinkelsector het afgelopen jaar. En dat is nog zonder auto's en diensten, die waren nog niet in kaart gebracht. We moeten er natuurlijk wel bij bedenken dat ook boten en huizen in het bedrag zijn meegeteld. Maar de ontwikkeling is belangrijker dan het absolute getal.

Nu weten we natuurlijk dat er volop door Nederlanders via Marktplaats, Speurders, eBay e.a. zaken wordt gedaan. Voor veel consumenten is dat 'handel via internet', ook al wordt er via internet niet veel meer gedaan dan informatie uitwisselen. Veel transacties gaan nog handje-contantje, er liggen op dit terrein voor betalingsintermediairs dan ook nog ongekende mogelijkheden.

Veel marktplaatsen, advertentie- en veilingsites ontpoppen zich overigens steeds meer als webwinkel of als portaal voor webwinkels en dat biedt nieuwe kansen voor consumenten én bedrijven. Ook handelaren mengen zich vaker in het spel, waarbij het niet altijd duidelijk is of het om een consument gaat of een bedrijf. Dit komt het vertrouwen van consumenten natuurlijk niet altijd ten goede.

Voor alle betrokken marktpartijen is het zaak het vertrouwen van de consument op waarde te schatten en er met gezamenlijke inspanning er alles aan te doen het vertrouwen van de consument in online handel verder te verbeteren. Een goede kennis van markt en van de marktomvang is dan ook voorwaardelijk en met het onderzoek van Blauw Research is daarmee de eerste aanzet gegeven.