Twinkle | Digital Commerce

Buienradar: de lachende derde

2017-05-26
170130
  • 1:11

Mijn zoontje van vijf had het laatst over Ert en Bernie van Sesamstraat. Leuke verspreking. Dat dachten de weerdeskundigen waarschijnlijk ook toen ze het woord ‘buienradar’ hoorden. Haha, dat moest natuurlijk ‘neerslagradar’ zijn, omdat er naast buien ook sneeuw en hagel kan vallen.

De deskundigen hadden het mis. En het woord buienradar is inmiddels helemaal ingeburgerd. Dankzij Edwin Rijkaart, die in 2006 de domeinnaam buienradar.nl registreerde. Rijkaart wist niets van het weer en kon niet eens ‘meteorologie’ spellen, maar hij zag goed de behoefte aan actuele neerslaginformatie. Buienradar.nl is zelfs zo populair,dat het in de top 5 van best bezochte sites is beland (bron: Multiscope).
De commerciële weerbedrijven balen ongetwijfeld verschrikkelijk. Hoe hebben ze deze kans kunnen laten lopen? Hoe kon een site met zo’n kromme naam, zo populair worden?

Meteoconsultvindt zelf dat ze een veel mooiere naam hebben, namelijk weer.nl.Toch is die lang niet zo populair als buienradar.nl. En dus hebben ze nu een probleem. Op weer.nl hanteren ze namelijknog steeds het woord ‘neerslagradar’. Willen ze echter beter gevonden worden door Google en overige zoekmachines, dan zullen ze toch echt het kromme populaire ‘buienradar’ moeten gaan hanteren. Dat doet pijn. Dat wordt ruzie in de tent tussen de marketingmensen en de weerdeskundigen.

Buienradar.nl groeit intussen gestaag door. De applicatie is geïntegreerd in Google desktop, de nieuwe iPhone, Vista Sitebar, Live.com, Startpagina en Hyves. En ze hebben hun site uitgebreid met een echte webwinkel: shop.buienradar.nl. Hier verkopen ze, heel slim, paraplu’s en vrolijke regenkleding. Heeft Meteoconsult opnieuw een kans laten liggen?