Zo’n 2,3 miljoen Nederlanders kochten in de eerste zes maanden van dit jaar een product of dienst op een smartphone of tablet. Dat is ongeveer een kwart van de Nederlandse webshoppers. Mobile commerce is aan een opmars bezig en de rek is er nog lang niet uit.
Dat blijkt uit de nieuwe M-commerce Monitor, onderdeel van de Thuiswinkel Markt Monitor. Blauw Research bracht de mobiele bestedingen in opdracht van Thuiswinkel.org in kaart.
550 miljoen euro
De Nederlandse online consumentenbestedingen op tablets en smartphones lagen in de eerste helft van dit jaar 67 procent hoger dan in de eerste helft van vorig jaar. Van januari tot en met juni werd in totaal voor 550 miljoen euro mobiel gekocht. Dat komt neer op 11 procent van de totale online consumentenbestedingen, die in de eerste helft van dit jaar 5 miljard euro bedroegen.
2,3 miljoen mobiele kopers
Het aantal mobiele kopers groeide in zes maanden tijd met 53 procent, tot de genoemde 2,3 miljoen Nederlanders. Afgezet tegen de 8,8 miljoen Nederlandse webshoppers in de eerste helft van dit jaar is dat aantal nog gering te noemen; slechts ongeveer 1 op de 4 webshoppers (26 procent) kocht in die periode een product of dienst op een smartpohone of tablet.
Veel mobiele kledingaankopen
De 2,3 miljoen mobiele kopers deden samen 12 miljoen online bestellingen en per persoon gaven ze gemiddeld 239 euro uit. Vooral kleding & schoenen (40 procent van de mobiele kopers), persoonlijke verzorgingsproducten (22 procent), computer hardware (21 procent), muziek downloads (20 procent) en vliegtickets (19 procent) werden veel aangeschaft op mobiel.
Mobiel iDeal
In een persbericht over de M-commerce Monitor spreken Frank Sibbel (Blauw Research), Wijnand Jongen (Thuiswinkel.org) en Piet Mallekoote (Currence) de verwachting uit dat mobile commerce, ook in winkels, een hoge vlucht zal nemen. De recente adoptie van mobiel iDeal door Rabobank en ING draagt daar allicht aan bij.
Infographic
Meer cijfers uit de M-commerce Monitor vindt u in een infographic (pdf).
Lees ook:
- 'M-commerce omzet in Nederland verdriedubbelt in twee jaar' (19 september 2013)
- 'Over vijf jaar tien keer zoveel aankopen op smartphones' (13 juni 2013)
Interessant, deze m-commerce cijfers. Ik ben wel benieuwd naar het verschil in conversie van tablets en smartphones uit dit onderzoek van Thuiswinkel.org. Afgelopen zomer bleek uit onderzoek van zanox dat de salesconversie van tablets en smartphones verschillen: 5% versus 2%. Dat komt o.a. door het verschil in gebruik door consumenten (growfweg: tablets voor thuis en smartphones voor onderweg). Vermoedelijk zijn vooral tablets verantwoordelijk voor deze m-commerce groei.
Het onderzoek van zanox is trouwens hier te vinden: http://www.marketingfacts.nl/berichten/mobile-advertising-waarom-behandelen-we-tablets-smartphones-eenheidsworst/
@Yoteng Pat: over de conversie meldt het persbericht niets. Daarin staat wel:
Bijna tweederde van de mobiele shoppers doet vooral online aankopen met een tablet.
En:
De meeste mobiele kopers (83%) plaatsen nog steeds vanuit huis een bestelling, zowel met de tablet als met de smartphone. De smartphone wordt wel vaker buitenshuis (zoals onderweg of op het werk) gebruikt om mobiel te shoppen (38%).
Tablets zijn dus verantwoordelijk voor 2/3 van de mobiele online aankopen. Dat komt wel overeen met de conversiepercentages. Bedankt voor de toelichting!
Als je nou de tablet uit de definitie van m-commerce haalt, dan is het allemaal een stuk minder spectaculair. Kom je tot de omgekeerde conclusie: M-Commerce groeit amper. Frank Sibbel probeert te nuanceren in het persbericht, maar Wijnand Jongen draaft door.
Eens met TvdH. Hoe mobiel is de iPad gebruiker thuis op de bank?
Het gaat met name om de ontwikkeling waarvan we nu nog nauwelijks het effect op de omzet meten: De ontwikkeling van het smartphone aandeel! Nu nog maar een klein gemeten deel van de omzet.
Dit en meer kantekeningen:
http://blog.infotrade.nl/2013/10/28/omzet-webwinkels-via-mobiel-stijgt-snel/
In de eerste helft van 2012 maakte 69% van 1,5 miljoen mobiele shoppers gebruik van hun smartphone, in de eerste helft van 2013 zo'n 36% van 2,3 miljoen. Het aantal mensen dat zijn mobieltje gebruikt om te shoppen ontwikkelt zich dus van meer dan 1 miljoen naar 0,8 miljoen. Dat is een daling! Het aandeel van buitendeurse shoppers halveert van 34% naar 17%.