Twinkle | Digital Commerce

'Weinig echte innovatie in e-mailmarketing'

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:17

EMMA BorgersHoewel de degelijkheid van e-mailmarketingcampagnes in ons land toeneemt, zijn er weinig cases die echt boven het maaiveld uitsteken. Die constatering doet Marc Borgers, juryvoorzitter van de E-mail Marketing Awards (EMMA's).

Borgers noemt het positief dat een steeds grotere groep bedrijven over de vereiste kennis beschikt om een deugdelijke e-mailmarketingcampagne op te zetten: 'Het basisniveau van de gemiddelde case stijgt. Nieuwsbrieven hebben een kop en een staart, er is een uitschrijflink en er wordt gewerkt met opt-in. Dat zijn goede ontwikkelingen.'

Volgens Borgers is er dus sprake van professionalisering in de breedte. Hoogvliegers zijn echter moeilijk te vinden, stelt hij: 'Dat is jammer. Echte innovatie zien we nog maar weinig.'

Uitzonderingen die de regel bevestigen zijn de winnaars van de E-mail Marketing Awards (EMMA's). Het zijn, in alfabetische volgorde:

ABN Amro Hypotheken Groep
Case: ABN Amro (B2C) Hypotheken Groep e-Channels
In samenwerking met the people's valley

Essent B2B
Case: E-mail als communicatiekanaal voor prijsinformatie
In samenwerking met Siekloop, the people's valley

Robeco Direct
Case: Robeco Mozaïekcampagne
In samenwerking met E-Village, wijZE

Wehkamp
Case: Abandoned Cart Email (ACE)
Converteren van een winkelmand via email

Alle winnaars zullen een presentatie verzorgen tijdens de Nationale E-mail Marketing Conferentie, op 4 september in Media Plaza te Utrecht. Aan het einde van de dag wordt bekend wie de gouden, zilveren of bronzen EMMA ontvangt. De jury let daarbij onder meer op effectiviteit, creativiteit, middeleninzet en functionaliteit.

Vorig jaar ontvingen Bol.com (voor het online magazine Bomvol) en Unilever (voor de nieuwsbrief van life&cooking) een gouden Emma uit handen van juryvoorzitter Marc Borgers.