Twinkle | Digital Commerce

Maximaal rendement uit bestaande bezoekers door inzet CDP & e-mailmarketing

2022-10-03
1000562
  • [branded content]
  • 4:23

PI marketing zet voor veel van haar klanten Copernica in als e-mailsysteem. Door deze tooling te combineren met een Customer Data Platform (CDP), behalen zij voor klanten continu het maximale rendement uit bestaande bezoekers. In dit artikel delen we vier concrete cases, die uitgediept worden tijdens onze presentatie op het e-commerce kennisevent Shopping Today op 13 oktober in de Fabrique. Komt allen!

1. Brandpreventiewinkel: Kostenreductie door verminderde druk bij klantenservice na bestelling

Brandpreventiewinkel is de Nederlandse marktleider voor alles rondom brandveiligheid in en om het huis.

  • IT Stack: Copernica & Shopping Minds
  • Doel: Verminderen van klantenservicevragen, schaalbaarheid verhogen en kosten verlagen.
  • Case: Brandpreventiewinkel vindt het belangrijk om klanten goed te informeren over het gebruik van aangekochte producten. Via reactieve klantenservice is dit niet het meest efficiënt wat betreft schaalbaarheid en kosten. Zo kwamen er in het verleden onder klanten veel telefonische vragen over het plaatsen van de net aangeschafte rookmelder.
  • Data driven oplossing: Er is een after sales informatieflow ontwikkeld die bestaat uit drie geautomatiseerde e-mails. Van een eerste mail (1 uur na aankoop) met praktische tips over het product tot de laatste mail (een maand na aankoop) over het regelmatige onderhoud van de rookmelder.
  • Resultaat: 25% minder aanvragen bij de klantenservice over plaatsing van de rookmelder. Grote hoeveelheid aan positieve reviews wat uiteindelijk bijdraagt aan verhoogde conversie.

2. Mediahuis: Verhogen van conversie vanuit mobiele bezoekers

Mediahuis is één van de grootste Nederlandse mediabedrijven met merken als De Telegraaf, Groupdeal NL en Groupdeal BE in het portfolio.

  • IT Stack: Copernica & BlueConic
  • Doel: Mobiele bezoekers laten terugkeren op desktop om daar de order af te ronden.
  • Case: Net zoals bij veel websites zien we terug dat het conversiepercentage op mobiel lager is dan op desktop. Op mobiel zien we veel ‘windowshoppers’ die oriënteren op mobiel, maar later via desktop bestellen.
  • Data driven oplossing: Om bezoekers sneller te laten converteren is er een mail to cart e-mailcampagne ontwikkeld. Op de productpagina geven we de bezoeker de mogelijkheid het product naar zichzelf te mailen. Nadat de pop-up op de website is ingevuld, wordt het product direct naar het mailadres van het profiel gestuurd.
  • Resultaat: De eerste resultaten geven een conversieverbetering van maar liefst 244% ten opzichte van het gemiddelde e-mail conversiepercentage.
  • Bonustip: Dit kun je uiteraard ook toepassen op de winkelmandpagina. Als een klant producten in het winkelmandje heeft gelegd en de website wil verlaten, geef je hem vervolgens de mogelijkheid om de inhoud van het winkelmandje naar zichzelf te mailen.

3. VoordeelVanger: Van inactieve profielen naar actieve en loyale klanten

VoordeelVanger.nl is een dagdealwebsite die als missie heeft om iedere dag exclusieve aanbiedingen met kortingen tot 90% aan te bieden aan prijsbewuste consumenten.

  • IT Stack: Copernica & ShoppingMinds
  • Doel: Inactieve profielen (gebaseerd op RFM - Recency, frequency & monetary) activeren.
  • Case: Met het RFM-model zijn kopers gesegmenteerd op basis van orderhistorie. Ieder segment kan gebruikt worden in verschillende kanalen om campagnes te optimaliseren. Bij VoordeelVanger is gekeken hoe de at risk groep (dit zijn klanten met meerdere orders die al langer dan een half jaar niet hebben besteld) geactiveerd kon worden richting promising of loyale klanten.
  • Datagedreven oplossing: Als in ShoppingMinds een profiel in de at risk groep terecht komt, wordt deze data doorgestuurd naar Copernica waar een e-mailflow wordt getriggerd. Om te voorkomen dat profielen identieke e-mails ontvangen én om de mail actueel te houden wordt dynamisch de top 3 meest populaire producten van het moment ingeladen. Ook is er gekozen om klanten te verleiden met een incentive die afhankelijk is van de klantwaarde.
  • Resultaat: Aantal profielen in at risk is in anderhalve maand met ruim 12% gedaald.
  • Bonustip: Pas de incentive aan op basis van klantwaarde, bijvoorbeeld op het aantal bestellingen. Klanten die in het verleden 4 keer hebben besteld ontvangen een kortingsvoucher en klanten die pas 1 keer hebben besteld ontvangen gratis verzending.

4. Muscle Meals: Verhogen van aantal terugkerende klanten

Muscle meals is de nummer 1 in meal prep sportmaaltijden voor verschillende doelen.

  • IT Stack: Copernica & Squeezely
  • Doel: Een tweede aankoop stimuleren
  • Case: Maaltijden zijn een uitstekend product voor retentie. Uit de retentie-analyse is gebleken dat hoe vaker iemand bestelt, hoe groter de kans is dat er een herhaalaankoop gedaan wordt. De eerste groep waar we ons op focussen is de groep die één order heeft geplaatst.
  • Datagedreven oplossing: Nadat een bestelling is voltooid start een e-mailflow die uit 4 e-mails bestaat. Er wordt eerst gecheckt of het een eerste order betreft. Vervolgens worden er verschillende e-mails gestuurd waarbij een aantal slimme zaken worden toegepast:
    • Bij de start van de flow meer richten op inspiratie: blogs geïnspireerd op het sportdoel dat wordt bepaald op basis van de laatste aankoop
    • Tips hoe je de maaltijd het beste kan gebruiken of bereiden
    • Aanbevolen maaltijden op basis van Squeezely-data
    • Later in de flow wordt de boodschap meer sales-gedreven en als er in de laatste mail nog niet besteld is wordt er een kortingscode aangeboden.
  • Resultaat: De gemiddelde conversie uit deze flow ligt 53% hoger dan het gemiddelde conversiepercentage via e-mail en zelfs 546% hoger dan het websitegemiddelde! Overigens wordt de hoge conversie niet veroorzaakt door lage aantallen, deze campagne is verantwoordelijk voor 21% van de omzet uit automatische campagnes.

Succesvol het maximale uit jouw bezoekers halen?

Challenge accepted! Alles begint met een eerste kennismaking. Dus, zullen we? Plan een geheel gratis kennismakingsgesprek in, dan kijken we samen naar jouw groeimogelijkheden.

We zien je sowieso graag tijdens onze presentatie op Shopping Today, 13 oktober in de Fabrique.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Copernica