Twinkle | Digital Commerce

'Werk aan de winkel voor Nederlandse thuiswinkeliers'

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 2:04

Bij vier op de tien Nederlandse webshoppers is wel eens iets mis gegaan bij de bestelling, levering of betaling van een online aankoop. Dat blijkt uit de ICT Barometer van Ernst & Young. 'Stuitend', vindt Jacob Verschuur. De directeur ict leadership van Ernst & Young maant Nederlandse thuiswinkelbedrijven maatregelen te nemen voordat de Europese concurrentie toeneemt.

De meeste ergernissen die thuiswinkelen oproept, zitten hem in een gebrekkige dienstverlening, blijkt uit de vandaag gepubliceerde ICT Barometer. Naast hoge verzendkosten (58 procent van de ondervraagden) worden onder andere het tijdstip van aflevering (37 procent), het niet voorradig zijn van een product (33 procent), inefficiënte betalingswijze (19 procent) en te late levering (18 procent) als bron van ergernis genoemd.

Jacob Verschuur van Ernst & Young noemt de grote ontevredenheid onder Nederlandse webshoppers opvallend: 'Vooral omdat het om ergernissen gaat die eenvoudig zijn te voorkomen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard in deze branche. In een fysieke winkel kun je met een lach en een verontschuldiging veel goedmaken. Dat is bij webshops niet het geval.'

Verschuur wijst erop dat Europese concurrenten staan te trappelen om Nederlandse webshoppers voor zich te winnen: 'Door aanstaande Europese regelgeving staat er een hoop te gebeuren. Nu zitten Nederlandse thuiswinkelbedrijven nog in een winkelstraatje met tien concurrenten. Straks worden dat er honderd bij wijze van spreken. Prijs blijft de allerbelangrijkste trigger, maar webwinkels moeten ook soepel, mooi en fantastisch zijn. En ze moeten doen wat ze beloven bovendien.'

Volgens Verschuur doen Nederlandse webwinkliers er goed aan foutenanalyses te maken. 'Tweede punt van aandacht moet zijn dat de klant de mogelijkheid krijgt om bezorgtijden naar eigen wens in te vullen. Heel belangrijk en tot op heden totaal onderbelicht.'

Uit de ICT Barometer blijkt dat Nederlandse webshoppers weinig te klagen hebben over de webistes van thuiswinkelbedrijven. Verschuur: 'Een positief punt. Slechts drie procent van de ondervraagden sprak daar zijn ergernis over uit. Bij het zakelijk webwinkelen is dat een heel ander verhaal. Daar is de kwaliteit van de webwinkel juist de grootste belemmering om tot een bestelling over te gaan, bleek uit de vorige ICT Barometer.' 

De ICT Barometer van Ernst & Young is een tweemaandelijkse onderzoek, uitgevoerd door Synovate/Interview NSS. Het is gestoeld op ervaringscijfers en inschattingen van zeshonderd directeuren, managers en overige professionals uit het Nederlandse bedrijfsleven.

Op de site www.ictbarometer.nl reageert Paul Petermeijer op het rapport in een videocast. Hij is managing director van BBP, dat Twinkle uitgeeft.