Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: Dutch Expo, Ikdoehetveilig.nl, Deslijterijaanhuis.nl

2017-05-26
  • 3:34

Iedere ondernemer is op zoek naar hét gat in de markt. Dutch Expo vond het gat in online-beurzen. Ikdoehetveilig.nl in het verkopen van condooms via een sociale site en Deslijterijaanhuis.nl in de verkoop van wijnen en sterke drank.

Tekst: Edwin Feldmann

Veel mensen zijn 'beursmoe'. Er worden te veel beurzen georganiseerd die bedrijven te veel tijd en geld kosten. Dat moet anders kunnen, dacht Lex Hoogstraten van het bedrijf Datalink. Samen met zijn collega's heeft hij het concept Dutch Expo bedacht, een digitaal platform voor virtuele beurzen.

'Selecthomes.nl, de eerste virtuele beurs voor huizen in het buitenland, is inmiddels achter de rug', vertelt Hoogstraten. Deze beurs, met virtuele hallen ingedeeld naar land, heeft geduurd van 13 tot en met 19 mei. 'En de eerste reacties van makelaars en projectontwikkelaars waren erg enthousiast', volgens Hoogstraten. Voor zover bekend was dit de eerste virtuele beurs in Nederland.

Geen vervanging
De online-beurzen van Dutch Expo zijn gratis toegankelijk voor internetters die de site bezoeken. Na inloggen kunnen ze langs de virtuele stands lopen, eventueel folders inkijken of aanvragen en chatten met standhouders. 'Natuurlijk is het geen vervanging van een real life beurs', erkent Hoogstraten. 'Het persoonlijk contact en de mogelijkheid om te netwerken ontbreken voor een deel.' Standhouders kunnen wel in contact komen met bezoekers. Ook mogen bedrijven met een webcam een video opnemen die bezoekers vervolgens in de virtuele stand kunnen afspelen. 'Alles wat bezoekers op de beursvloer of op een stand doen, is na te gaan en te volgen', aldus Hoogstraten.

Voordelen
Het concept heeft grote voordelen, vindt hij. 'Een virtuele beurs is voor bedrijven een relatief goedkope en gemakkelijk manier om leads te genereren. Dutch Expo is net zoiets als de RAI of de Jaarbeurs. Alleen kun je onze expositie bezoeken op een moment en plaats naar keuze.' Omdat het om een virtuele wereld gaat, zien de stands er anders uit en kunnen ze volledig naar wens worden ingericht. Nog een voordeel is dat het concept breed toepasbaar is. 'Het is voor allerlei soorten beurzen te gebruiken. Zo zijn er al beurzen gepland voor de outsource-branche en staat er een over customer contact op stapel', weet Hoogstraten. De bedoeling is dat elke virtuele expo twee of drie keer per jaar wordt herhaald. De volgende uitdaging voor Hoogstraten is om het concept in het buitenland van de grond te krijgen.


Condooms kopen voor het goede doel

Wie niet beter weet, denkt misschien dat Ikdoehetveilig.nl een site is waarop voorlichting staat over veilig internetten. Maar niets is minder waar. Ikdoehetveilig is een webwinkel die op 1 juni officieel van start is gegaan. De online-shop verkoopt condooms van één bekend merk en geeft voorlichting over geslachtsziekten.

Voor initiatiefnemer Edwin Kruis is 'sociaal betrokken ondernemen' erg belangrijk. 'Dat kan in mijn visie alleen als je gehoor geeft aan de wens van de klant en zelf - als ondernemer - genoegen neemt met een minder grote winst per product', legt hij uit. Bovendien hoopt de 24-jarige zakenman met zijn bedrijf een steentje te kunnen bijdragen aan het oplossen van de problematiek rondom hiv- en aidspreventie in arme landen. Met een deel van de opbrengst van de condooms steunt hij bepaalde goede doelen.

Kruis wil zijn doelgroep op allerlei manieren aanspreken. Zo zal hij banners plaatsen op Hyves en op Mijnalbum.nl. Ook daagt hij jongeren op de site uit om een Youtube-filmpje te maken waarin ze hun eigen 'Ikdoehetveilig'-moment op een unieke manier vastleggen. Dit gebeurt in een competitie waaruit op
9 september uiteindelijk een winnaar wordt gekozen.


Online bestellen bij de lokale slijterij

Vier jonge ondernemers uit Huizen zijn een site gestart waarmee de lokale slijterij zijn dranken online aan particulieren en bedrijven kan verkopen. Op Deslijterijaanhuis.nl, sinds begin april officieel open, worden onder meer bieren, likeuren, wijnen en frisdranken aangeboden. De site is een soort schakel tussen de lokale slijterij en de klanten, legt Matthijs van Heijningen, één van de bedenkers uit. Deslijterijaanhuis.nl stuurt inkomende bestellingen door naar slijterijen in de betreffende regio's, die in de meeste gevallen de drank aan huis leveren. De website zorgt hiermee voor extra klandizie en regelt bovendien de betaling. De bemiddelingskosten bedragen 6,50 euro per bestelling.

Veel kleine slijterijen hebben al positief gereageerd op het initiatief, stelt Van Heijningen. Zelf is hij ook enthousiast over de aanloop gedurende de eerste twee maanden. 'We hebben al veel bestellingen en offerteverzoeken binnengehad, ook voor evenement, bruiloften en feesten.' Van Heijningen is nu de enige van de vier ondernemers die fulltime aan het bedrijf werkt. Als de zaken beter lopen, hopen ook de andere drie zich volledig op de webwinkel te kunnen storten.


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2008