Twinkle | Digital Commerce

Kruidvat komt met nieuw LCD-tv aanbod

2017-05-26
170130
  • 1:46

Drogisterijketen Kruidvat komt klanten tegemoet die op 9 juni tevergeefs hebben geprobeerd een LCD-tv via de site te kopen. Klanten krijgen alsnog de gelegenheid om tegen de inkoopprijs een LCD-tv te kopen.

Tijdens de actie op 9 juni waren slechts 250 exemplaren beschikbaar. Omdat de site door de grote belangstelling slecht bereikbaar was en de voorraad te beperkt was, kregen veel klanten nul op het rekest. Tot grote woede van de Consumentenbond die Kruidvat opriep om de teleurgestelde klanten een redelijke oplossing te bieden.

Die oplossing lijkt Kruidvat nu gevonden te hebben. Tussen 30 juni en 5 juli kunnen klanten online kiezen uit een 22-inch en een 26-inch LCD-tv. De 22-inch tv kan worden besteld voor 220 euro en de 26-inch LCD-tv gaat voor 332 euro de deur uit.

De Consumentenbond bevestigt tegenover Twinkle het aanbod van Kruidvat. De bond heeft ook overleg gehad met de winkelketen.
'Het belangrijkste resultaat van het gesprek vinden wij dat Kruidvat heeft beloofd geen reclame meer te maken op de manier van de EK-actie (dus met een veel te beperkte voorraad). Wij kunnen ons wel vinden in de nu gekozen weg, vooral omdat het onmogelijk is om vast te stellen welke mensen het destijds niet is gelukt de tv te bestellen.' De bond gaat er nu vanuit dat Kruidvat de tv aan iedereen levert tegen de inkoopsprijs.

Tijdens de EK-actie bood Kruidvat, onder meer door middel van een massaal verstuurde e-mail, LCD-tv's aan voor 399 euro. Voor elk doelpunt dat Nederland in de wedstrijd tegen Italië zou maken, zou er 100 euro van de prijs afgaan. De uitslag van de wedstrijd (3-0) zorgde ervoor dat de tv's voor 99 euro geleverd moesten worden. De interesse in het aanbod bleek de voorraad van 250 toestellen vele malen te overtreffen. Door de enorme toeloop was de website van Kruidvat gedurende de korte actieperiode (vanaf het eindsignaal tot 24:00 uur) nagenoeg onbereikbaar.

De kritiek van de Consumentenbond ging vooral over het feit dat "een product dat wordt aangeboden tegen een actieprijs niet in onbeperkte mate leverbaar hoeft te zijn, maar wel volgens de regels voor het maken van eerlijke reclame 'in voldoende mate' aanwezig dient te zijn".