Twinkle | Digital Commerce

'Europese e-commerce merkt weinig van huizencrisis'

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 1:16

Europa-vlagHoewel de groei van de Amerikaanse en Britse e-commerce is afgezwakt vanwege de huizencrisis, lijkt dit nog weinig effect te hebben op de online verkopen in andere Europese landen.

In Frankrijk zijn de verkopen tussen kerst en Nieuwjaar bijvoorbeeld met 25 procent gestegen. De verwachting is dat consumenten gedurende dit jaar 30 procent meer online zullen besteden, aldus eMarketer. Hoewel dit een lichte daling zou zijn vergeleken met de groei die in 2007 werd geboekt (35 procent), spreken onderzoekers nog altijd van een "stevige groei".

De Fransen kopen vooral online vanwege de korting die ze krijgen ten opzichte van dezelfde producten in traditionele winkels en om de drukte in de winkels te omzeilen.

Ook in Duitsland lijkt de in sommige landen dreigende recessie geen invloed te hebben op de e-commerce. Zo heeft driekwart van de ondervraagde Duitse internetgebruikers al eens iets online gekocht. Sommige schattingen gaan er zelfs van uit dat 97 procent van de Duitsers die online zijn, daar ook af en toe iets kopen. In Duitsland doet Amazon het erg goed.

De e-commerce is Europa zal bovendien sterk blijven omdat online kopen is ontdekt en geaccepteerd door een grote massa Europese consumenten, zo denken analisten. Dit geldt vooral voor landen als Frankrijk, Duitsland en Scandinavië en minder voor Italië en Spanje waar het online kopen bij consumenten nog minder vanzelfsprekend is.

Volgens de onderzoekers is de bloeiende e-commercesector in Europa in combinatie met de consument die wat minder te besteden heeft de reden waarom prijsvergelijkingsites in Europa zo succesvol zijn.