Twinkle | Digital Commerce

Ontdek de goudmijntjes van je website (deel 1)

2017-05-26
276247
  • 2:33

Door de gegevens uit een tracking tool goed te verkennen kun je extra verkoopkansen ontdekken: vergeten doelgroepen en vergeten producten. De kansen liggen vaak voor het oprapen. Ik gebruik hiervoor meestal Google Analytics: gratis en goed voor de basis (en meer). Deel 1, deel 2 hier.

Het overzicht hieronder is geen complete handleiding voor Google Analytics. Het zijn de rapporten die bij mij nog wel eens tot nieuwe inzichten leiden. Hopelijk komt er op termijn ook een gratis versie van IndexTools in Nederland om mee te kunnen vergelijken.

Het doel: veel verkopen!
Conversies, of in Google-termen: goals. Daar gaat het natuurlijk om. Helaas kent Google Analytics een limiet van 4 goals. Dat is vaak te weinig om alle contactmomenten, kliks naar affiliateprogramma’s, verkopen en downloads voldoende gedetailleerd te meten. Er zijn wel workarounds: 1) een extra profiel aanmaken voor hetzelfde domein. Daarmee krijg je weer 4 extra goals. 2) Het gebruik van Virtual Pageviews, wat betekent dat elke actie kan worden vastgelegd als ware het een paginabezoek. Het resultaat is dan bijvoorbeeld dat er bezoeken aan bestellingcompleet.html in de rapportages te vinden zijn als er bestellingen zijn afgerond. De url bestellingcompleet.html hoeft niet daadwerkelijk te bestaan. Er kan nog veel meer m.b.v. e-commerce transactions en de toekomstige functionaliteit 'Event Tracking', maar daar ga ik nu niet op in.

Het rapport Goals – Reverse Goal Path: Hier zie je de meest gebruikte klikpaden die tot een conversie hebben geleid. Dit staat los van eventuele in Analytics geconfigureerde ‘funnels’ van de ideale routes die bezoekers zouden moeten afleggen. Op de pagina’s in deze paden kan worden geprobeerd nog meer bezoekers te verleiden dezelfde keuze te maken.

Haal meer uit interessante doelgroepen
Visitors – Map Overlay: waar komen bezoekers vandaan? Bij Nederlandstalige websites zie je meestal geen verrassingen. Bij Engelstalige websites kan er zomaar heel veel bezoek uit de US en Canada komen. Of vanuit de groeimarkt India. Behoren die landen tot je levergebied? Zo nee, ligt hier dan een kans voor uitbreiding? Kun je deze bezoekers extra duidelijk maken dat ze bij jou aan het juiste adres zijn? Bijvoorbeeld door prijzen in hun valuta te tonen en duidelijk te zijn over verzendkosten. Je kunt zelfs per stad zien hoeveel bezoek er vandaan komt. Is je bedrijf in Amsterdam gevestigd en komt er veel bezoek uit Amsterdam? Misschien kun je extra duidelijk gratis afhalen of bezorgen aanbieden? Je kunt je ook concentreren op regio’s waar de bezoekers nu al vaak tot bestelling overgaan. Dan kan ineens een land als Saudi-Arabië opvallend zijn: relatief weinig bezoek, maar blijkbaar wel vermogend genoeg om vaak te bestellen. Wat extra aandacht voor deze doelgroep kan het aantal bestellingen verder doen stijgen.

Meer bezoek uit relevante websites

Traffic Sources: hier zie je direct of je (te) afhankelijk bent van zoekmachines (lees: Google) of bepaalde verwijzende websites. Als je naamsbekendheid hoog is zou je relatief veel direct traffic moeten hebben. Verwijzende websites die kopend bezoek leveren zijn blijkbaar relevant. Die kunnen interessant zijn om eens te benaderen. Misschien kun je daar nog opvallender aanwezig zijn met een of meer links, of kun je als gastschrijver een bijdrage leveren. Je kunt ook een link kopen of een andere advertentievorm gebruiken.