DPD Nederland en Budbee (onderdeel van Instabee Group) kondigen een samenwerking aan. Hierdoor wordt het netwerk van DPD uitgebreid met ruim duizend pakketkluizen van Budbee, waarvan meer dan achthonderd op drukbezochte locaties staan.
Klanten kunnen hun DPD-pakketten voortaan ophalen of retourneren via de groene Budbee-pakketkluizen, die worden voorzien van het DPD-logo. De kluizen staan op handige locaties in het dagelijks leven, zoals bij filialen van Albert Heijn en H&M. De uitbreiding biedt consumenten meer flexibiliteit in waar en wanneer ze hun pakket ophalen of terugsturen.
‘We zijn er trots op dat het slimme kluizennetwerk van Budbee kan bijdragen aan een duurzamere en soepelere pakketbezorging in heel Nederland’, zegt Jørgen Höppener, Country Manager Netherlands van de Instabee Group. ‘Samen met DPD bieden we consumenten nog meer flexibiliteit, terwijl we blijven investeren in innovatie en verantwoorde groei binnen last-mile delivery. Dankzij de Europese reikwijdte van DPD kunnen consumenten in Nederland Budbee-kluizen nu ook gebruiken voor bestellingen van een breed scala aan Europese webshops.’
Gebundelde netwerken
Door hun netwerken te koppelen, willen DPD Nederland en Instabee het dagelijks leven van consumenten eenvoudiger maken en tegelijk de milieu-impact van pakketbezorging beperken. Klanten profiteren onder meer van ruimere openingstijden en meer ophaalpunten.
‘Met Budbee delen we dezelfde visie: klanten willen keuze, gemak en controle over hun levering’, aldus Erik Uljee, CEO van DPD Nederland. ‘Als onderdeel van Geopost, met een Europees netwerk van 131.000 pakketshops en 35.000 pakketkluizen, is deze samenwerking een waardevolle uitbreiding van ons out-of-home netwerk in Nederland. Door onze netwerken te verbinden maken we pakketbezorging en retouren nog slimmer, duurzamer en toegankelijker. Precies waar onze klanten om vragen.’
De integratie van de eerste pakketkluizen in het DPD-netwerk is inmiddels van start gegaan.

Maar de uitbreiding roept ook vragen op over de positie van alternatieve modellen, zoals de buurtpunten. DPD werkt in Nederland immers ook met ViaTim: een netwerk van particulieren die pakketten aannemen en retouren verzorgen. ViaTim groeit snel en wil in 2025 meer dan 800 buurtpunten hebben.
Wat gebeurt er als twee modellen (buurtpunten en kluizen) concurreren om dezelfde stromen? Consumenten kiezen primair voor gemak: ophalen wanneer het hen uitkomt, zo dicht mogelijk bij huis. Instabee-kluizen op toplocaties lijken dan een bijna vanzelfsprekend alternatief, waarschijnlijk ook efficiënter in te passen in het logistieke model van pakketvervoerders.
Of buurtpunten in dat speelveld voldoende schaal krijgt, is allerminst zeker. De komende jaren zullen uitwijzen welk model werkelijk het beste past bij een duurzame en betaalbare last-mile. Eén ding is duidelijk: de markt consolideert, en partijen als DPD kiezen nadrukkelijk positie. Wordt vervolgd.
Je reactie op Walther Ploos van Amstel: