Affiliatebedrijf TradeTracker heeft een technologie ontwikkeld waarmee affiliates direct naar de adverteerder kunnen linken, wat beter is voor de positie bij zoekmachines.
TradeTracker heeft de nieuwe technologie CleanLinking genoemd. Dankzij deze technologie verwijzen de links, die de affiliates gebruiken ter promotie van de adverteerder, direct naar de pagina van de adverteerder zonder tussenliggende trackingpagina's.
Het voordeel van een dergelijke manier van linken is dat nu ook alle onderliggende pagina's van de site van de adverteerder worden meegenomen in de indexering van een zoekmachine. Hierdoor stijgt de linkpopulariteit en dus de positie bij zoekmachines.
TradeTracker is echter niet het eerste bedrijf dat een dergelijke technologie heeft ontwikkeld. In augustus kwam M4N al met SEL (Search Engine Links) een waarbij links direct naar het domein van een adverteerder verwijzen, terwijl clicks en leads wel worden geregistreerd.
"Tevens is het met CleanLinking niet meer nodig gebruik te maken van de linkgenerator. U kunt nu dus op uw site onbeperkt links plaatsen van elke pagina van de adverteerder. Een link plaatsen naar aanleiding van een actueel artikel is nu zo gebeurd. Met CleanLinking is het beheer van uw site dus veel makkelijker.
Tot slot kan de adverteerder voor een CleanLinkingcampagne een extra vergoeding aanbieden, zodat u met uw site nog meer kunt verdienen. Houd dus de campagnenieuwsbrieven goed in de gaten en plaats nu eenmalig de trackingcode op uw site (zie instructie)."
Ik ben benieuwd wat er met dit systeem gebeurd als je een rel="nofollow" aan de "mooie" url's meegeeft.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe lang het duurt voordat Google deze links minder of in het geheel niet gaat waarderen als inkomende links? Is hier al iets over bekend?
Zoals al wordt aangegeven hebben Wij bij M4N deze dienst ook aangeboden, sterker nog momenteel zijn we het voor de laatste klanten aan het afbouwen. Hoewel we hebben ervaren dat de manier van direct linking ook echt werkt, hebben we toch besloten om het product te staken. Het risico voor zowel de adverteer als de affiliate (en dus ook het netwerk) is met de hevige discussie omtrent paid links niet langer aanvaardbaar.
@Mark Roex: ze tellen mee totdat Google merkt dat ze paid zijn, dan is het afgelopen.
@Niels: ik weet niet of kliks/leads/sales dan nog geregistreerd worden, maar je voldoet in ieder geval weer aan de richtlijnen van Google dan.
@ Ruud, ik denk niet dat je de technologie van TradeTracker en M4N over een kam moet scheren. Wellicht doe je dit om TradeTracker af te kraken of omdat je gewoon nog niet veel kennis hebt van de techniek en markt. Feit is dat de SEL van M4N technisch onbetrouwbaar was /is, en dat M4N natuurlijk een partij is die slecht is in de marketing van haar producten en van zichzelf. De meningen zijn inderdaad verdeeld over het effect van een cleanlink, maar aangezien wij een van de partijen zijn geweest waar TradeTracker mee getest heeft ben ik er in iedergeval wel positief over. Ook met M4N hebben we gewerkt, en dat was zeker voor ons geen succes. TradeTracker is overigens ook een stuk genuanceerder in haar communicatie rond het cleanlinking dan M4N in het verleden was. Maak nu eerst je studie maar eens af en doe wat ervaring op in affiliate land voordat je dit soort (domme) uitspraken doet. Waar M4N voor een groot gedeelte, en Cleafs compleet, heeft gefaald, daar ben ik van mening dat Tradetracker wel weer zal slagen.
Nu breng je alsof omdat jullie het niet kunnen, helemaal niemand het kan. En dat siert je niet echt en komt wat dom over.
Overigens als je je echt wilt verdiepen in a.m. dan zou ik zeker niet bij m4n je scriptie doen.
@redactie, zeker van een Twinkle mag je verwachten dat ze zich eerst verdiepen in de technologieen en de verschillen tussen Cleanlinking en SEL. Dat verschil is namelijk vrij groot. : P
@ Mark: Het zou je sieren een reactie achter te laten die ingaat op de inhoud van de discussie en persoonlijke zaken achterwege laat.
Je stelling dat de techniek van TT en M4N verschillen is inderdaad correct. Technisch gezien vindt de tracking bij ons plaats op de site van de merchant, waar TT de tracking bij de affiliate regelt. Praktisch gezien is de dienst echter identiek, aangezien affiliates ingezet worden om tegen een (hogere) vergoeding de linkpopulariteit te vergroten met als doel een hogere ranking in de zoekmachines.
Dat het werkt heb ik reeds met veel van onze klanten ervaren. Maar met oog de steeds heviger wordende paid links discussie wordt het risico van deze dienst wel steeds groter. Om zowel adverteerders als affiliates niet langer deze risico's te laten lopen hebben wij besloten het product niet langer aan te bieden, daarom wordt het nu voor de laatste klanten ook afgebouwd.
Deze techniek inzetten om beter te scoren bij zoekmachines (SEO) brengt nogal wat risico's met zich mee, zie bijvoorbeeld het artikel op Netters.nl - http://netters.nl/clean-linking
Men riskeert hier gewoon een ban uit Google mee - al is de controle lastig. Echter Google wordt hier ook steeds beter in!
M4N schijnt er overigens juist vanwege deze risico's mee gestopt te zijn.