Twinkle | Digital Commerce

Verkopen via internet is: ‘anders’ denken

2017-05-26
  • 1:39

Verkopen via internet betekent voor ‘stenen winkeliers’ vaak niet meer dan: een shopje ernaast. Maar wil je het goed doen, dan moet eigenlijk het hele businessmodel op de schop. Dan moet de hele manier van denken veranderen. Hier moest ik aan denken toen ik het artikel over ‘online auto’s kopen’ las.

Autodealers: bij ons in de regio zie ik de ene failliet gaan en de andere, van hetzelfde merk, z’n deuren openen. Onbegrijpelijk voor een buitenstaander. En neem nu een stad als Amsterdam: hoeveel dealers zitten er daar niet van hetzelfde merk op een kluitje? Ook onbegrijpelijk, als je bedenkt dat elke dealer voor een kapitaal aan auto’s in voorraad heeft staan. De enige partij die hier lachend profiteert lijkt mij, is de importeur. Ook al verkopen de plaatselijke dealers nog geen wieldop, de importeur heeft z’n geld al binnen – van duizenden showroomauto’s in het hele land.

Daarom zou e-commerce wel eens de redding voor die dealers kunnen zijn. Maar: dat vereist wel een ander business model. Dus niet elke dealer een eigen winkeltje, maar samenwerking. Voorbeeld hoe dat zou kunnen: In de regio Amsterdam zetten de dealers 2 of 3 gezamenlijke showrooms met gedeeld personeel neer. Het maakt mij, als consument, namelijk niet uit bij welke dealer ik m’n merk kom bekijken. Als ik maar kan kijken. Door dit samen te doen, besparen de regionale dealers miljoenen aan showroommodellen en personeelskosten. Vervolgens opent elke dealer een eigen webshop. Dus zodra ik het model in de showroom heb bekeken, kan ik via die webshops offertes opvragen.

Wat ik maar wil zeggen is dit: e-commerce is niet aan tijd en plaats gebonden. Dus wil een stenen winkelier -autodealer, boekhandelaar of iets anders- aan internetverkoop gaan doen, dan is het verstandig om de traditionele business modellen en ouderwetse ideeën over ‘territoriumdrift’ (ik heb meer winkels dan m’n concurrent) te laten varen. En in plaats van alles alleen te willen doen, moet men samenwerken waar dat kan.

Traditionele verkoop was altijd, in welke branche dan ook: hoe meer winkels hoe beter. Internet, e-commerce en de online consument trekt zich daar niets van aan. Stenen winkeliers moeten dus snel anders leren denken.