Dit jaar neemt de detailhandel maatregelen om concurrentie van internetwinkels en postorderbedrijven tegen te gaan. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd onder detaillisten in opdracht van Delta Lloyd.
Detaillisten maken zich voor hun eigen bedrijf zorgen over de stijgende in- en verkoopprijzen, branchevreemde concurrentie, concurrentie van internetwinkels en postorderbedrijven en winkeldiefstal. Maar liefst 44 procent van de ondernemers zal maatregelen nemen om de concurrentie met webshops aan te gaan. Deze trend is begrijpelijk gezien de groei van het aantal mensen dat online winkelt. Sinds begin 2007 is het aantal Nederlanders dat online shopt toegenomen van 5 naar 6,5 miljoen, zo blijkt uit cijfers van Thuiswinkel.org. De webwinkels worden daarmee een serieuze concurrent voor de traditionele detailhandel.
'De trend dat online winkelen toeneemt is onomkeerbaar', zegt Erica Blom, directeur Marketing & Verkoop bij Delta Lloyd. 'Dit geldt overigens ook voor de verzekeringsbranche. Detaillisten dienen zich te oriënteren op hun mogelijkheden. Er zijn bijvoorbeeld standaardmodules beschikbaar om zelf een professionele webwinkel te beginnen. Maar detaillisten kunnen zich bij uitstek onderscheiden door verdere specialisering. Ook kan de detailhandel inspelen op de veranderende bevolkingssamenstelling door het aanbod af te stemmen op bepaalde bevolkingsgroepen.'
Nationale Winkelraad van MKB-Nederland
'In de detailhandel zijn een aantal trends merkbaar. Een daarvan is inderdaad de toename van webwinkels', zegt Eus Peters van MKB-Winkelraad. 'Het is nu nog maar een klein aandeel van het totaal aan detailhandelsverkopen, maar het groeit snel. We adviseren mkb-detaillisten om vooral de samenwerking met webshops op te zoeken. De beste strategie is namelijk om langs meerdere kanalen je producten te verkopen. Winkels zelf zijn gemiddeld meer dan 60 uur in de week open en hebben moeite om internetverkopen erbij te doen en veel webwinkels zijn erg klein met slechts een kleine bekendheid en klein omzetvolume. Door samenwerking te stimuleren, elkaar op te zoeken en joint ventures te maken, bundel je pas echt de krachten en maak je het verschil.'
Volgens mij moet de detailhandel niet de strijd aan gaan, maar juist kijken hoe ze hun persoonlijke band met de klant kunnen versterken met het internet. Er zijn juist zo veel nieuwe kansen. Wouter Theijsmeijer http://www.ematters.nl
Komt er dan ook een papieren Twinklemagazine voor stenen winkels?
In onze branche (handwerken, borduren enzo) komt het dikwijls voor dat ik gebeld of gemaild word door klanten die in een winkel geweest zijn. De winkelier kon deze klant niet helpen (of wilde niet omdat er meestal het e.e.a. besteld moet worden voor deze klant) en de klant zoekt zijn heil op internet. Door deze klant serieus te nemen en wel te bestellen wat deze klant wil, krijgen wij als internetwinkel hier meer kanten door. Als de winkelier zelf meer moeite doet om de klant binnen te halen èn te houden, zouden er niet zoveel handwerkwinkels uit het straatbeeld verdwijnen. Ik heb zelf ook een winkel gehad naast de internetshop maar er kwamen zoveel kosten bij voor de werkelijke winkel, dat we die gestopt zijn. Wellicht dat daar dan ook eens naar gekeken kan worden? Er staan in sommige plaatsen hele rijen winkels leeg. En dan niet van die woekerprijzen vragen voor een winkelpand. Het zou voor de detailhandel ook een stuk beter zijn als de winkel zich bij zijn oorspronkelijke assortiment zou houden. Bijv. kruidvat verkoopt zoveel buiten zijn drogisterij artikelen om (bijv. boeken, dvd`s, verzekeringen, enz.) dat het niet leuk meer is. Je kunt er al haast niet naar binnen vanwege de enorme voorraaden, dus ik zou zeggen, schoenmaker blijf bij je leest!
Interessant artikel. Deze 'strijd tegen webwinkels' is niets anders dan het niet met de tijd meegaan van de detaillisten, en angst voor 'het onbekende'. Detaillisten zijn zoveel meer in het voordeel dan webwinkels, en hebben dat zelf niet in de gaten. Veelal mogen zij de betere merken verkopen, die webwinkels niet mogen verkopen, en behalen daarmee een veel grotere marge. Het internet op is maar een kleine stap (een winkelier hoeft niet alles zelf te doen, samenwerking is juist een prima idee), waardoor ze meteen via meerdere kanalen kunnen verkopen. Maar juist het overwinnen van de aversie tegen internetverkoop lijkt de grootste stap te zijn.