Twinkle | Digital Commerce

Detailhandel gaat strijd aan met webshops

2017-11-08
170130
  • 1:34

Dit jaar neemt de detailhandel maatregelen om concurrentie van internetwinkels en postorderbedrijven tegen te gaan. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd onder detaillisten in opdracht van Delta Lloyd.

Detaillisten maken zich voor hun eigen bedrijf zorgen over de stijgende in- en verkoopprijzen, branchevreemde concurrentie, concurrentie van internetwinkels en postorderbedrijven en winkeldiefstal. Maar liefst 44 procent van de ondernemers zal maatregelen nemen om de concurrentie met webshops aan te gaan. Deze trend is begrijpelijk gezien de groei van het aantal mensen dat online winkelt. Sinds begin 2007 is het aantal Nederlanders dat online shopt toegenomen van 5 naar 6,5 miljoen, zo blijkt uit cijfers van Thuiswinkel.org. De webwinkels worden daarmee een serieuze concurrent voor de traditionele detailhandel.

'De trend dat online winkelen toeneemt is onomkeerbaar', zegt Erica Blom, directeur Marketing & Verkoop bij Delta Lloyd. 'Dit geldt overigens ook voor de verzekeringsbranche. Detaillisten dienen zich te oriënteren op hun mogelijkheden. Er zijn bijvoorbeeld standaardmodules beschikbaar om zelf een professionele webwinkel te beginnen. Maar detaillisten kunnen zich bij uitstek onderscheiden door verdere specialisering. Ook kan de detailhandel inspelen op de veranderende bevolkingssamenstelling door het aanbod af te stemmen op bepaalde bevolkingsgroepen.'

Nationale Winkelraad van MKB-Nederland
'In de detailhandel zijn een aantal trends merkbaar. Een daarvan is inderdaad de toename van webwinkels', zegt Eus Peters van MKB-Winkelraad. 'Het is nu nog maar een klein aandeel van het totaal aan detailhandelsverkopen, maar het groeit snel. We adviseren mkb-detaillisten om vooral de samenwerking met webshops op te zoeken. De beste strategie is namelijk om langs meerdere kanalen je producten te verkopen. Winkels zelf zijn gemiddeld meer dan 60 uur in de week open en hebben moeite om internetverkopen erbij te doen en veel webwinkels zijn erg klein met slechts een kleine bekendheid en klein omzetvolume. Door samenwerking te stimuleren, elkaar op te zoeken en joint ventures te maken, bundel je pas echt de krachten en maak je het verschil.'