Twinkle | Digital Commerce

'Online reclame voor gratis ringtones is misleidend'

2017-05-26
170110
  • [nieuws]
  • 1:11

Aanbieders van ringtones mogen niet meer beweren dat ze gratis ringtones weggeven als de klant in werkelijk aan een betaald abonnement blijkt vast te zitten. Dat heeft de Reclame Code Commissie gezegd na klachten van de Consumentenautoriteit.

Bij de Consumentenautoriteit waren zes klachten binnengekomen over internetreclames voor "gratis" ringtones. Extra bezwaarlijk vond de Reclame Code Commissie dat de reclames werden getoond op websites die expliciet op kinderen zijn gericht.

De commissie heeft de bezwaren nu gegrond verklaard en noemt de uitingen "misleidend". 'Ten onrechte wordt gesuggereerd omdat dat de ringtone "gratis" is, terwijl de consument vervolgens vast blijkt te zitten aan een betaald abonnement', aldus de commissie.

''De vermelding "gratis" staat bijvoorbeeld prominent in grote letters in de banner. Het feit dat het om een abonnement gaat en welke kosten daarmee gemoeid zijn staat ergens onderaan de pagina in kleine, grijze lettertjes, waarvoor men bovendien eerst verder naar beneden moet scrollen.'

De Consumentenautoriteit laat in een reactie weten dat deze uitspraak een belangrijk signaal is aan aanbieders van ringtones dat deze manier van reclame maken ontoelaatbaar is.
Er loopt nog een onderzoek naar de naleving van de regels voor internetverkoop door aanbieders van sms-diensten. Eventuele overtredingen kunnen beboet worden.

Eén van de drie ringtone-aanbieders heeft al aangegeven tegen het besluit in beroep te zullen gaan. De reclame-uitingen op de betreffende sites zijn inmiddels aangepast.